Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Linjavaihde.net täyttää 10v vuonna 2023!

Kirjoittaja Aihe: Hampuloisen Trainz-tavarat  (Luettu 16883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #45 : Lokakuu 08, 2023, 22:05:42 »

Lainaus
Kiinnostaisi tietää, että millä tavoin olet yhteydessä nettiin? Lankapuhelimiahan on poistunut kiivaaseen tahtiin, joten tuskin käytät lankamodeemia. Tuskin kyseessä on valokuitukaan. Jäljelle jää, jos oikein ymmärän mokkula ja/tai älykänny, joilla saattaa olla ongelmia toimivuudessa tukiasemien epäedullisen sijainnin vuoksi.

Älypuhelin ja oletettavasti tukiaseman epäedullinen sijainti on kyseessä. Kuuluvuus on ollut poikkeuksellisen heikko vaikka olosuhteet ovat normaalit eli taajamaolosuhteet mastoineen.
Kirjattu
nthngsfn

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 494
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #46 : Lokakuu 09, 2023, 01:39:22 »

Puhelinoperaattorit myyvät ties kuinka monen sadan megaista liittymää, mutta käytännössä ne toimii lähes sillä nopeudella vain aamuyöstä klo 4-5 välillä arkipäivänä kun käyttäjiä ei ole. Huonoimmissa paikoissa päivällä saman liittymän nopeus on jotain 1-5 megan luokkaa. Jossain se voi toimia lähes luvatulla nopeudella, mutta jossakin tietyssä paikassa taas sillä ei pääse mihinkään.

Suosittelisin kokeilemaan jokaista operaattoria (Elisa/Telia/DNA) ja katsomaan minkä netti toimii parhaiten. Sitten hankkii liittymän sen mukaan. Kuuluvuuteen auttaa myös antennit, tosin niiden asennuksessa on oma vaivansa ja ne ovat erilaisia 4G ja 5G taajuuksilla. Ja onhan siinä oma vaivansa kiinnittää sellainen oman talonsa päätyyn.

Esimerkiksi minun kotona ADLS verkon purkamisen jälkeen oli Elisa, joka oli myynyt itsensä niin täyteen ettei se liittymä toiminut kunnolla kuin yöllä. Sitten kokeiltiin DNA:ta prepaidina ja sama tarina sielläkin. Lopulta Telia toimi ja toimii edelleenkin parhaiten kyseisellä alueella. Riippuu siis ihan alueesta, kun jokainen toimii paremmin tai huonommin.

Jos valokuituun on mahdollisuus niin sellainen kannattaa ottaa. Se on paljon noita langattomia yhteyksiä parempi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2023, 01:53:20 kirjoittanut ATSF »
Kirjattu

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #47 : Marraskuu 11, 2023, 17:30:12 »

Kiitos neuvoista! Täytyy tutkia ja seurailla tilannetta tarkemmin. Lehtien lähteminen puista tai jokin muu seikka on kai tuonut yhden lisäpalkin nyt kuuluvuuteen jolloin netti ei ihan koko aikaa pätki. Silti asia oli sen verran turhauttava että keskityn hetkisen muihin asioihin ja katsotaan jatkuuko mallinnus tosiaan joskus tammi-helmikuun paikkeilla. On kyllä tarkoitus jatkaa tätä aikanaan ja mahdollisimman piankin.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #48 : Tammikuu 19, 2024, 06:10:05 »

Testaan miten mallinnushommat onnistuu tällä kertaa. Vielä on teknisesti aika työlästä, mutta netti sentään on paranemaan päin.

Tässä olisi alkuun maistiaisina tällaiset, eli Hakkarin uusi pysäkkirakennus, joka on oikeasti ollut olemassa aikoinaan, ja sitten on harjoitusluonteisesti kuvitteellinen "asemarakennusA5", jollaista ei rautatieverkostollamme ole oikeasti ollut aivan tuollaista, mutta tuostahan on helppo tehdä sitten vaikkapa Ojakkalan ja Mommilan asemat, jotka aionkin piakkoin siitä tehdä.

Olisi ideana toteuttaa kyllä niitä aiemmin tässä ketjussa lupailemiani rakennuksia osin. Mutta jätän varmaan ne asema-alueen rakennukset ja monimutkaisimmat rakennukset kuitenkin tällä kertaa pois ja keskityn yksinkertaisimpiin kuten Skinnarby ja Lapinjärvi. Jos tämän kertainen mallinnusurakka (jatkuen mahdollisesti kesän korville asti) sujuu mukavasti niin luvassa olisi harvinaisuuksia ja poikkeuksia rataverkoltamme koska ne kiinnostavat itseäni mallintaa eniten. Olen huomannut etten luovana ihmisenä näitä oikein tarkkaan voi lupailla etukäteen että mitä olisi tulossa kun innostus tuntuu kohdistuvan aika yllättäviin valintoihin päivittäin näissä jutuissa, eikä koskaan tiedä mikä rakennus tulee vuoroon seuraavaksi.  ;D

Kuitenkin yritän toteuttaa myös osan niistä mitä minulta tuossa taannoin pyydettiin myös mailitse jos innostusta piisaa. Olisi tässä seuraavana mahdollisesti tulossa tällaisia asemia kuin Vatiala (vanha ja uusi), Voitoinen, Kyttälä (uusin), Somerharju, Markkala (vanha), Oripohja (tyyppipiirustusversio), Sortavalan satama (ts. Toppila ja Ykspihlaja alkuperäisasussa), Ristinummi (vanha ja uusi), Palopuro, Hanhisuo, Kumila (uusi), Niinimaa (vanha ja uusi), Karijoki, Haapaperä, Saunakallio/Kyrölä (suunnitellut seisakerakennukset) ja Sääksjärvi. On siellä muitakin listalla kuten Leppäkosken uusi asemarakennus ja Luumäki muun muassa. Laitan tänne jakoon ja myöhemmin myös sivustolleni mitä näistä sattuu tulemaan. Niin, ja aikeissa olen päivittää vielä hieman noita Loviisan radan pikkuasemia kuten totesin aiemmin.

Aika rennon asenteen ajattelin ottaa. Lisää tilaustöitä en vallitettavasti tällä erää ota vastaan.  :) Ehkä joku muu voi mallintaa lisää toivottuja rakennuksia. Jos näihin on mahdollista saada tarkkoja tekstuurikuvia, niin niitä mieluusti otan vastaan. Tekstuurikuvien kanssa menee joskus eniten aikaa kun joudun piirtää ne yleensä tyhjästä käyttäen jotain sopivaa kuvaa joka on sinne päin.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #49 : Tammikuu 20, 2024, 10:47:51 »

Haapaperän pysäkkirakennus. Olen mallintanut tämän tyyppipiirustuksen perusteella, mutta en ole nähnyt tästä vielä yhtäkään valokuvaa, joten tämä pysäkkirakennus on voinut olla hieman erilainen oikeassa maailmassa. Vanhoissa painetuissa kartoissa rakennus oletettavasti näkyy vielä 1960-luvulla. Tyyppipiirustuksen myöhemmän epäselvän merkinnän mukaan pysäkkirakennus on siirretty täältä lisäksi muualle 1960-luvun paikkeilla. Tämä pysäkkirakennus rakennettiin vuonna 1927 Mustasaaresta siirretystä vahtituvasta, joten alun perin tämä on vuodelta 1881.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #50 : Tammikuu 22, 2024, 16:37:40 »

Tässä seuraavana olisi "AsemarakennusA6", joka on samanlainen kuin Sortavalan sataman asemarakennus. Myös Ykspihlajan ja Toppilan asemarakennukset olivat alun perin tällaisia. Tietojen mukaan lisäksi Voikosken vanha asemarakennus oli samanlainen. 

Rakennan tällä hetkellä asemien ohessa kakkososaa Palma -radasta. Laajennan rataa ja parannan sitä maisemoinniltaan lisäten sinne infraa ym. Julkaisen sen toivon mukaan tämän vuoden aikana, joskin voi olla että en tosin osaa korjata radassa olevaa hitaasti latautuvuuden ongelmaa. Jospa teen myöhemmin korvaavan radan, joka on maltillisempi kooltaan, niin ehkä ongelmaa ei siihen tule.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #51 : Tammikuu 24, 2024, 19:45:06 »

Lapinjärven asemarakennus.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #52 : Tammikuu 26, 2024, 18:51:14 »

Orimattilan vanha asemarakennus. Jospa seuraavaksi tulisi vuoroon Skinnarby ja Eskilom nyt kun on ihan hyvä mallinnusote löytynyt. On näiden tekemisessä vieläkin teknisiä ongelmia runsaasti, jotka ovat hidastaneet tunneilla mallin valmistumista. Tänään hoksasin miten tekstuurimappausongelmani osin ratkesi, joten työ nopeutui moninkertaisesti. Vielä Orimattilan asemassa nähdään hieman tätä tekstuurimappauksen työläyden tulosta, mutta kenties seuraavissa malleissa asia hioutuu yhä parempaan kuntoon.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #53 : Tammikuu 30, 2024, 14:46:12 »

Skinnarbyn asemarakennus. Tämä on 1970-luvun lopun ulkoasua. Kattotekstuuriin jäi kuin jäikin pieni huomattavissa oleva (tuskin häiritsevä) virhe, mutta muuten panostin tähän malliin täysillä. Alun perin ovi tässä asemassa oli nimikyltin alla keskellä koristeellisten portaiden kera. Tarkoituksena olisi tehdä tästä myös koristeellisempi alkuperäisasun versio myöhemmin. Tämän ohessa olevan mallin ulkoasu on pääosin autenttinen, joskaan rakennuksen takaosan ja pohjoispuolen julkisivua en tiennyt, eli ne ovat nyt lähinnä arvauksia, koska tästä asemasta olen nähnyt vain kaksi kuvaa, edestä ja eteläpuolelta. 
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #54 : Helmikuu 01, 2024, 19:06:46 »

Eskilomin seisakerakennus.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #55 : Helmikuu 02, 2024, 21:10:37 »

Virenojan liikennepaikkarakennus. Tästä löysin vain yhden mustavalkokuvan 1960-luvulta, jolloin tämä rakennus on kutakuinkin ollut todellisuudessakin tällainen, joskin pihajulkisivun ja toisen päädyn jouduin arvaamaan. Rakennuksen väritys on tässä osin tyylitelty mutta se lienee sinne päin mitä se on oikeastikin ollut. Tämä oli seisakelaituria vastapäätä radan toisella puolella ja tämän kivijalka lienee edelleen olemassa. Tästä rakennuksesta en ole itse asiassa varma onko tämä ollut varsinainen pysäkkirakennus koskaan, mutta koska se oli pysäkillä ja on kovasti aseman näköinen otin sen tähän Loviisan rata -sarjaani mukaan nimeten sen vain 'liikennepaikkarakennukseksi'. Tietoja tästä rakennuksesta ei ole minun käsiini löytynyt enempää, vain kyseinen yksi valokuva todisteena että Virenojassa on liikennepaikkarakennus sijainnut. Luultavimmin tämä on rakennettu / siirretty Virenojalle myöhemmässä vaiheessa eikä heti radan tai liikennepaikan avauduttua liikenteelle, koska arkkitehtuuri on poikkeava muihin radan asemiin nähden.

Julkaisen näitä tänne silleen suht nopsaan jos näitä vielä tässä valmistuu, kun mieluummin toimin hiukan ripeämmin kuin odottelen koska on ollut tapana tulla jokin stoppi näihin kuvioihin, niin saadaan tuo Loviisan rata homma ainakin pitkälti pakettiin.  :) Tietysti jos joku voisi ottaa työkseen vaikka Vesijärven asemarakennuksen niin se olisi kyllä kiva asia. Senkin ajattelin kuukauden sisään uusiksi tehdä jos kaikki sujuu ongelmitta ja jos ei kukaan muu ilmoittaudu tekemään sitä.  :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2024, 21:13:49 kirjoittanut hampuloinen »
Kirjattu
nthngsfn

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
  • Zoom Er
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #56 : Helmikuu 02, 2024, 23:25:41 »

https://hotpot.ai/colorize-picture - Pystyy värittää kuvia, jos ei löydy värillisenä kuvia. Täysin ilmainen
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 494
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #57 : Helmikuu 03, 2024, 02:44:12 »

Erittäin nättejä rakennuksia, näihin on selvästi vaivaa nähty. :o Arvostan kun joku vielä jaksaa rakennuksia tehdä. Tahtoo nykyisin olla harvassa näiden tekijät.
Kirjattu

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #58 : Helmikuu 03, 2024, 20:33:49 »

Kiitos kehuista ja linkistä! Katson mitä saan aikaan tuolla väritysohjelmalla. Ideana olisi että kun minulta puuttuu noita vielä kuvaamatta olevia asemarakennuksia sivustoltani ja kun en niitä kuvaamaan pääse, niin alkaisin hiljalleen kuvankäsittelyohjelmalla piirtämään niistä värilliset radanpuolen julkisivut jolloin mistä tahansa niistä voisi tarvittaessa tehdä myös 3D-mallin.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
    • Omia tuotoksia
Vs: Hampuloisen Trainz-tavarat
« Vastaus #59 : Helmikuu 04, 2024, 15:28:48 »

Pennalan asemarakennus.
Kirjattu
nthngsfn