Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : eilen kello 10:28:35 
Aloittaja Sr1 -76 - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Radan teossa on kyllä kätevää, kun voi valita raiteen ja sen mukana ajojohdot. Jos myöhemmin joku tekee raiteeseen suomalaiset ajojohdot pylväineen, niin en ole perehtynyt TS:n ominaisuuksiin niin paljon, että voiko tässä ratasimulaattorissa vaihtaa objekteja samaan tapaan kuin Trainzissa vai pitääkö ensin poistaa aikaisemmin laittamansa raide?

 2 
 : Heinäkuu 16, 2024, 20:20:12 
Aloittaja Sr1 -76 - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Tulee tässä mieleen, että voihan sitä rataa tehdä Train Simulatoriin, vaikka oikeanlaista ratainfraa on vähän tarjolla. Harvemmin sitä radasta täydellistä tulee ensimmäisellä kerralla, joten myöhemmin voi muutella ja täydentää, jos tarjolle tulee enemmän alkuperäistä muistuttavaa materiaali tai siis joku tai jotkut tekevät.

 3 
 : Heinäkuu 15, 2024, 21:36:15 
Aloittaja kristian - Uusin viesti kirjoittanut kristian
Viimeset tasoristeykset poistettu Ylivieska - Oulu väliltä ja muita korjauksia tehty joten rata on nyt kokonaan valmis ja uudempaa versiota ei enää tule.

 4 
 : Heinäkuu 15, 2024, 19:22:57 
Aloittaja Sr1 -76 - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Olen tehnyt Railworksiin 2- ja 3-valoisen tulo- ja lähtöopastimen, joissa skriptiosuus on saksalaisista opastimista. Näistä on aikaa jo neljä vuotta. Train Simulator harrastajaporukka on aika pieni ja satunnainen. Itselläni TSW:n käyttö on jäänyt vähäiseksi. Äsken Steamilta sain TS 2024:n, jota olen vain pikaisesti vilkaissut.

 5 
 : Heinäkuu 15, 2024, 16:33:08 
Aloittaja Sr1 -76 - Uusin viesti kirjoittanut Taurus1116
Olen alkanut viime aikoina miettiä suomalaisen sisällön tuottamista Train Simulatoriin. Minulta löytyy pöytälaatikosta blenderillä tehtyjä keskeneräisiä malleja, kuten sr1, sr2, ed, sm2, sm4 ja tasoristeystarvikkeita. Olen pitänyt taukoa mallinnushommista jo yli 3 vuotta motivaation puutteen vuoksi. Osa malleista näyttää jo melko valmiilta. Yksi asia, mikä on saanut minut miettimään koko projektin realistisuutta, on skriptaus. En ole mikään koodari, ja keskittymiskykyni voi vaihdella merkittävästi.

Tämänhetkinen projekti-ideani olisi rakentaa Kouvola-Kuopio (+Iisalmi)- rata TS:ään. Rata sijoittuisi nykyaikaan, ja sopiva kalusto alkuun olisi sr2+IC-vaunut.

Jotta voisi rakentaa realistisen radan, tarvittaisiin suomalaiset ajolangat, opastimet, merkit ja tasoristeykset. Sattuuko joku tietämään, onko kenties joku jo yrittänyt aikaisemmin tehdä suomalaista ratainfraa TS:ään. Suomalaisten opastimien tekemisen TS:ään ei pitäisi kai olla niin vaikeaa, koska jo pelissä olevat saksalaiset ja itävaltalaiset opastimet tuntuvat toimivan samanlaisella perusperiaatteella kuin suomalaiset.

 6 
 : Heinäkuu 12, 2024, 17:49:24 
Aloittaja juhani82 - Uusin viesti kirjoittanut juhani82
Laitetaas nyt ennakkoon objekti jakoon. Eli Niiralan rajanylityspaikan merkki joka tulee tarpeelliseksi sitten joskus.

<kuid:873735:102117> Niirala rajanylityspaikka

 7 
 : Heinäkuu 11, 2024, 20:35:34 
Aloittaja Helkama - Uusin viesti kirjoittanut Veturikuski95
Ok, kiitos tiedosta!

 8 
 : Heinäkuu 11, 2024, 20:34:54 
Aloittaja Helkama - Uusin viesti kirjoittanut Rautatiejuntti
Mahtavaa, kiitos paljon ohjeista! Kysyisin vielä onko olemassa paikkaa ladata vr:n kuulutuksia, vai oletko itse äänittänyt kuulutukset sessioon?

Valitettavasti ei ole paikkaa mistä ladata, eli tarvitsee omasta takaa äänimateriaalin. Noissa Haapamäen radan ajotettävissä olen käyttänyt omasta video/ääniarkistosta löytyviä Eija Alhbergin aikaisia pätkiä väliasemakuulutuksista, joista sai kuin saikin kuulutukset rakennettua.

 9 
 : Heinäkuu 11, 2024, 20:26:11 
Aloittaja Helkama - Uusin viesti kirjoittanut Veturikuski95
Mahtavaa, kiitos paljon ohjeista! Kysyisin vielä onko olemassa paikkaa ladata vr:n kuulutuksia, vai oletko itse äänittänyt kuulutukset sessioon?

 10 
 : Heinäkuu 11, 2024, 20:24:25 
Aloittaja Helkama - Uusin viesti kirjoittanut Rautatiejuntti
Olisiko jollakin antaa ohjeita kuulutusten lisäämiseen trs19 pelissä? Netistä ei tunnu löytyvän tietoa.

Juu, yksinkertaisesti kuulutukset saa toimimaan triggereiden avulla, mutta kokonaisuutena vähän isompi paketti selittää, mutta yritetään.  ::)

Aloitetaan äänileikkeistä, joita kuulutuksina haluat käyttää.
Trainz tukee pääasiassa wav äänimuotoa, eli muut ääniformaatit, mp3 jne. eivät toimi. parhain yhteensopivuus on wav 16 tai 24 bittisillä ääniraidoilla.
Audacity on suht hyvä ilmainen ohjelma näiden pelissä toistettavien äänien luomiseen. Äänet voi siinä leikellä esim. videon ääniraidasta ja ottaa oikeassa muodossa ulos.

Äänille pitää luoda oma kuid, ns. äänikirjasto, mistä kaikki käytettävät äänet löytyvät. Saman kuidin sisällä voi olla ajotehtävässä käytettyjä popup viestejä jne.


Sitten itse trainz säätämiseen:

Kuulutukset vaatii oman session, luo sille radalle sessio, mihin haluat kuulutukset laittaa. Kuulutukset voi ajastaa toistumaan oikeana kellonlyömänä, tai määrittää triggerillä toistokohdan. Itse käytän jälkimmäistä.

1. Laita radalle triggerit niihin paikkoihin, missä haluat kuulutuksen alkavan, ja nimeä triggerit että erotat ne listassa myöhemmin.
Saapumiskuulutuksilla (seuraavana) hyvä nyrkkisääntö on laittaa triggerit aseman esiopastimen läheisyyteen, eli kuulutus alkaa noin 2-5 km ennen asemaa.

2. Sitten alkaa hiukka mutkikkaampi osio, eli äänien aktivointi. Sessiossa ollessa ylävalikosta löytyy "edit session" avaa se, ja siellä pitää lisätä "trigger check" ja tämän jälkeen sen alapuolelle "play sound". Valikon alaosasta löytyvällä nuolella pitää siirtää play sound sääntöä yksi pykälä oikealle, ettei se ole samalla rivillä trigger chekin kanssa. (tämä kaava pitää toistaa jokaisen kuulutuksen kohdalla erikseen, eli jos on kymmenen kuulutusta, niin tuolta pitää löytyä 10x trigger check ja play sound komentopari)

3. Valitse trigger check sääntö ja avaa edit napilla. Valitse oikea triggeri -> nappaa täppä "play only once" eli kuulutus tulee vain kerran. Halutessaan voi lisätä että trigger aktivoituu vain tietystä veturista, kuskista jne, mutta tätä tarvitsee käyttää lähinnä, jos triggerin ylittää joku toinen juna ennen omaasi. Tallenna muutokset.

4. Seuraavaksi play sound sääntö auki samalla kaavalla. Valitse tämä nimetty äänikuidi, missä kuulutukset on (aukeaa listaan josta valita), ja toiseen sarakkeeseen kirjoitetaan se äänitiedoston nimi, minkä haluaa toistaa. esim. "Ahtari.wav" Tallenna muutokset. älä käytä tiedostojen nimissä ääkkösiä.

5. Muista tallentaa kaikki muutokset kun suljet edit session sivun, (älä paina ruksista kiinni) muuten kaikki pyyhkiytyy.

Alkuunsa vaatii vähän harjoittelua ja turhautumista, mutta kun ideasta saa kiinni, niin ne rakentuu melkein automaattisesti.
Kannattaa ekaks testata yhdellä kuulutuksella että sen saa toimimaan radalla, ja kun konsepti toimii, niin samalla kaavalla toistaa samat vaiheet uudelleen.

Sisällöntuotosta löytyy Seinäjoki - Haapamäki- Jyväskylä rata TRS2019:lle. Sen mukana on minun tekemiä ajotehtäviä, joissa on kuulutukset olemassa. Jos et ole ladannut tuota rataa/ajotehtäviä, niin käy lataamassa, ja käy siellä "vaklaamassa" ajotehtävistä, miten olen kuulutukset sinne rakentanut.
https://www.linjavaihde.net/index.php?topic=322.0

Toivottavasti tästä olis apua.  :)


Sivuja: [1] 2 3 ... 10