Linjavaihde.net forum
Simulaattorit => Sisällöntuotto => Aiheen aloitti: Pullahuru - Toukokuu 26, 2017, 23:00:24
-
Rupesin mallintamaan Einiä penkin ympärille Blenderillä :)
https://www.youtube.com/watch?v=yp7L71CR4rs (https://www.youtube.com/watch?v=yp7L71CR4rs)
-
Tuli hommattua Oculus Rift VR ;D - lasit kesäalesta ja täytyy sanoa että mallintaminen saa uusia ulottuuvuksia kun MD teli täyttää melkein koko näkökentän ja metrinen pyöräkerta tosiaan näyttää metrin kokoiselta UE4 sdk:ssa. Toisaalta kaikki kulmikkaat pinnat erottuu turhankin hyvin, täytyy laittaa edelleenkin lisää polygoneja..
-
nyt on kyllä pro vehkeet :D
-
Tulipa kokeiltua tekstuurien teossa Substance Painteria. Huomattavasti helppokäyttöisempi kuin Blenderin sisäinen tekstuurieditori ja saa tekstuurit suoraan exportattua UE4 editoriin. :)
-
MD-teli alkaa olla siinä pisteessä, että jos koneesta löytyy 2010-luvun näytönohjain voipi telimallia pyöritellä omalla ruudulla selaimen kautta Sketchfabissa:
https://skfb.ly/6xMTH
-
MD-teli alkaa olla siinä pisteessä, että jos koneesta löytyy 2010-luvun näytönohjain voipi telimallia pyöritellä omalla ruudulla selaimen kautta Sketchfabissa:
https://skfb.ly/6xMTH
Huhhuh, jäljen kertakaikkinen komeus! Kuinkahan monta tuntia todellisen teräsvaunun alla ryömimistä tuollaiseen tarkkuuteen pääseminen lienee vaatinut... ;D
-
wow, wow, wow
-
Kiitoksii ;D
Rupesin hiljakseen mallintamaan muitakin kohtia kuin teliä. Ensimmäisenä vuorossa porrassyvennystä.
-
Kuvakulma, jota satunnainen matkaaja ei pääse näkemään. Hienoa työtä!
-
Aiotko laittaa tuon vaunun trainziin vai train simulatoriin?
-
Aiotko laittaa tuon vaunun trainziin vai train simulatoriin?
Oikeastaan minun ei pitäisi sanoa tästä asiasta mitään, mutta aikaisempien kokemusteni mukaan Pullahuru on tehnyt kohteita Rail Simulatoriin, Railworksiin ja Train Simulatoriin. Mr-Henri ja SantaFe ovat sitten portanneet Trainziin. Näin sinulle voisi kenties aueta konfaajan rooli Trainziin. Kenties.
-
Mallissa tulee olemaan PBR-pohjaiset tekstuurit, joten sen voinee kääntää Trainzin uusimpaan versioon, jota naapurikansamme on jo näköjään 3 kk työstänyt https://www.youtube.com/watch?v=UUhTOj-xg94 (https://www.youtube.com/watch?v=UUhTOj-xg94). Toinen mihin malli tulee lienee Train Simulator World kunhan saisivat sen kehitystyökalun ja editorin ulos ::)
-
Sain taas hieman tätäkin tehtyä. Mukavasti sai osia irti kaikista edellisistä pöytälaatikkoprojekteista(EFit). Pasilan konepajan suunnittelussa ei turhaan piiloteltu mitään vaan lähes kaikki tuli pohjaan näkyviin mikä ei ole mallinnuksen kannalta nopein juttu 8)
-
Onpa paljon yksityiskohtia!
-
On kyllä hienoa jälkeä! Moni ei tuollaista jaksaisi tehdä (kuten minä). ;D
-
Kiitoksia. Homma on nyt jumiutunut päätyromppeen mittasuhteiden nysväämiseen. Tunteja menee valtavasti mutta juuri mikään ei muutu ::) Tarkkasilmäiset voi huomata että lenkkikytkin on kasvanut, puskinlevyt pienentyneet ja ylikulkulevyn muotoa on viilailtu. Jännänä yksityiskohtana on huomattu että ylikulkusilta työntyy lehtijousen varassa eteisen lattian alle ja sen takia sinisissä on eteisessä pieni kynnys ennen päätyovea.
-
Nyt on akkulaatikot ja muuntaja saaneet vähän lisää yksityiskohtia.
-
Jarruhana ja toimintaventtiili lisätty. Lisäksi akkulaatikot sai taakseen poistoilmaventtiilit. Suurin osa alapuolen rojusta on nyt tehty, lähinnä putket ja vivut puuttuu.
-
Nyt on vedetty ensimmäinen erä putkistoa. Osoitteessa http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-bremser/ke-knorr-trykluftbremse.pdf (http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-bremser/ke-knorr-trykluftbremse.pdf) löytyy hyvä tanskankielinen esite periaatekuvineen miten Knorrin KE1 pohjainen jarrujärjestelmä toimii(käytössä myös suomessa). Esitteen kuvista päätellen Knorr on toimittanut myös hätäjarrukahvat sinisiin.
-
Ei voi sanoa kuin että erinomaista työtä! ;) Respektit tekijälle.
-
Viimeisen kuvan jälkeen on taas tullut 7,5 tuntia mallinnettua tätä projektia. 8) Mallintaessa on selvinnyt että sileäkattoiset eroavat myös rungon osalta aika paljon vahvikekattoisista joten on täytynyt muuttaa pohjaa aika radikaalisti. Ilmeisesti aikoinaan sinisten rungosta pystyttiin vähentämään näin 2 tonnia painoa siirryttäessä vahvikekattoisiin. Ohessa overview muutoksista:
- Katon päätygeometria on tehty uusiksi
- Portaat tehty piirustusten mukaan uusiksi
- Hahmoteltu sisätiloja
- Lisätty pohjan johtoviidakkoon uusia putkia
- Lisätty käsijarrupömpeli johon teliin menevät vaijerit kiinnittyvät
Ohessa vielä valokuvat sileä- ja vahvikekattoisista sinisistä: https://imgur.com/a/oTK7RYw
-
Taas on tykitetty menemään vaunua 8)
- Vaunua kavennettu 40 cm kun oli jossain vaiheessa päässyt pullistumaan leveyssuunnassa
- Jarruletkut uudelleenmallinnettu oikealla letkuhalkaisijalla(50 mm)
- Eteisen lattian korkeutta siirretty ylöspäin
- WC pöntön rööri lisätty
- Katon geometria mallinnettu taas uudestaan kun joka piirustuksessa tuntuu olevan vähän eri muoto
- Päätyoven mallinnusta viety eteenpäin
-
Tekstuureiden esituotanto on alkanut 8)
Kylttien fontti on pitkälti ollut näköjään Helvetica Neu Medium tai Futura.
-
Taas jatkuu tämäkin homma Hpk:lla käynnin jälkeen. Tuli mittailtua kaikenlaista ELht:sta joka on ainut HMVY:n uusrakenteinen vaunu.
- Ovisyvennyksen mitat korjattu.
- Rauhanmerkki eteiseen
- Ovi
ja lopuksi nykytyöelämää kuvaava uraputki ;D
-
Pohjaa tehty uuden vaunurungon mukaiseksi ja tehty uudet porras-askelmat. Samalla kokeiltu eri värejä (matcap) blenderissä että ei oo niin tylsän harmaata. 8)
-
Tehty kanttaukset kattoon ja soviteltu aiemmin tehtyjä penkkejä(joita täytyy vielä työstää).
-
Kerrassaan vaikuttavaa jälkeä kyllä! Tätä voikin sitten vaikka parinkymmenen vuoden päästä käyttää referenssimateriaalina Rautatiemuseon vastaavia vaunuja restauroidessa. ;D
-
Kiitos 8) Lisätään kuva vaunun toiselta puolelta.
- Rempattu pohja kokonaan uuden rungon mukaiseksi
- Tehty luistonestolaitteen letkutus teliin
- Lisätty kumijoustimet rungon ja vetotangon väliin.
- Siirrelty putkistoa ym.
-
Nyt on tullut kasailtua sisätiloja ja korjailtu penkkejä. Välillä on kiva testata tätä mallia UE4:n editorissa TSW:tä varten 3D kakkulat päässä. Tässä täysin taatusti ennennäkemätön perspektiivi siniseen :P
-
Työvaiheet on nyt rajoittuneet pidemmän osaston kalustukseen ja toisen päätyeteisen valmisteluun. Molemmat osastot saivat matkatavarahyllyt ja vaatekoukut.
-
Nyt on taas helppo ja nopea postata uusia kuvia kun ei tarvitse nysvätä enää vaunun alustaa kuntoon. Matkatavaraosasto on saanut orret ja vessan ovi kahvan. Lisäksi tuuletusikkunaan lukitussalvat. 8)
-
Jatketaas tätäkin saagaa täällä uudessa paikassa. Ohessa WC. Tavoite on että myös pelissä polkemalla poljinta näkee radalle. 8)
Tätä varten piti käydä omin luvin Imatrankosken romuletkassa asioimassa videokameran kanssa kun ei koko netistä löytynyt mitä vessan ison peilin alapuolella on.
-
Tehty oviohjauksen luukku, oven hätäavauskarmia, eteisen kattoon ritilöitä ja matkustamoon matkatavarahyllyn ja seinän väliin verholista.
-
Vaihteeksi jotain muutakin väriä kuin punaista. Toistuvan tekstuurin teko penkkikankaaseen oli suoraan sanottuna perseestä Photoshopilla sekä Blenderillä ja lopulta apuun piti ottaa Solidworks, jolla voi syöttää suoraan geometrisia mittoja CAD tyyliin. Tässä kuva tekstuurinteon ensivaiheesta kun penkin malliin on luotu tarvittava määrä eri materiaaleja, mutta niitä ei ole värin lisäksi määrätty. Seuraavana vaiheena UV mappien nysväystä ja tekstuurin perusvärien rendaus yhteen mappiin, jota voi sitten tarkastella Substance painterissa.
-
Esitelläänpäs tässä käteviä ohjelmia penkinteossa kun on kerrankin saatu koko mallinnusputki läpi. Ekana ilmainen blenderiin saatava fspy palikka https://fspy.io/ (https://fspy.io/) jolla voi tarkastaa 3D kappaleiden mittasuhteita rikospaikkatekniseen tyyliin kunhan tietää yhden mitan(tässä tapauksessa penkin istuinosa oli 500 mm). Tämän jälkeen mallia voi siirrellä blenderissä kuvan päälle siten, että perspektiivi on sama. (kuvat näköjään käänteisessä järjestyksessä) Huomasin fspy kuvasta että selkänoja on liian matalassa kulmassa ja tyynyn koko liian pieni.
Tein muutokset ja rendasin penkistä blenderin baking työkalulla emit-mapin joka sisältää vain tekstuureiden perusvärin ilman valaistusta. Tätä mappia aloin sitten käyttämään Substance painterissa pohjamappina kaiken muun päälle ja ladoin satunnaista sotkua penkin päälle.
-
Erittäin hyvältähän tuo näyttää. Oon miettinyt hankkivani substance painttetin. Onko se ollut sun mielestä hyvä hankinta.
-
Erittäin hienolta näyttää! Itse taidan vielä ainakin aluksi käyttää valokuvien ja Paint-töherryksien sekoituksia ;D
-
Kiitos kiitos 8)
Substance Painter on paras ainakin niin kauan kun Blenderin oma tekstuurieditori ei tue parametrista tekstuurinrakentamista. Kannattaa ladata ilmainen demo 30 päiväksi ja sitten ottaa vaikka tuo 20 dollaria kuukausi laskutus niin kauan kuin tarvitsee(tekstuureita ei välttämättä tee joka kuukausi). Ohessa vähän siistitty ja hillitympi versio penkistä UE4 editorissa.
-
Uudistin päätyoven mittoja valokuvien avulla ja aloin tekemään värimäärittelyä sisätiloille. Blenderissä referenssivalokuvan saa tuotua nopeiten oikeassa kuvasuhteessa luomalla empty-kappaleen ja valitsemalla alasvetovalikosta image.
-
Näyttää tosi hyvältä!
-
Kokeilin jo vuonna 2009 joihinkin peleihin ilmestynyttä Parallax Occlusion ominaisuutta, jota UE4 ja nykyään myös Trainz 2019 tukee. Ominaisuudella saadaan syvyyttä yksinkertaisen tasopintaan paremmalla uskottavuudella kuin pelkällä alpha-tekstuurilla. Tässä tapauksessa polygonisäästö on merkittävä kun lämpöpattereita on kymmenittäin.
-
Oho toihan on hieno ominaisuus. Onks toi eri asia kun perus normal map. Ainakin näyttää erinlaiselta.
-
Kyseessä on mustavalkoinen displacement map, joka kertoo kuinka korkealla kukin pikseli on tasopinnasta. Teoriassa homma on yksinkertainen, mutta UE4:ssa vaatii melkoisen viidakon eri säätöparametreja.
Normal map(sinivärinen kuva) kertoo puolestaan tasopinnan suunnan. Yleensä yhtenäisissä pinnoissa riittää normal map kertomaan tarpeeksi esim muhkuraisuudesta. UE4:ssa pystyy käyttämään molempia samaan aikaan.
-
Lisää kylttituotantoa vessaan ja muualle. Jos kenelläkään on suht kohtisuoria valokuvia sinisen kylteistä niin voi lähettää tännepäin. Myös selkeähköä kuvaa vanhasta Serla-Team logosta kaipailisin. 8)
-
Keskitytty vessan detailointiin(esim. jo legendaarinen Oras Safira -hana on uudelleentehty oikeiden mittojen mukaan). Samalla tullu leikittyä Bake to texture toiminnolla eri valaistusasetuksilla Blenderissä. 8)
-
Laitetaanpas tänne päivitystä. Mallinnettu sitä sun tätä matkustamon puolelle. Uutta ainakin ikkunantiivisteet, karmit ja lamput. Matkustamon tekstuureiden valaistuksen rendaus kestää kahdeksanydinprossullakin monta tuntia joten tekstuureista kuva ilman rendausta tässä vaiheessa.
-
Kämpän lämmitys hoituu samalla kun prossu ja näytönohjain raksuttaa tekstuureita 600W+ teholla. 8) Piti tosiaan ladata uusin experimental versio blenderistä että sai sekä CPU:n että GPU:n tekemään yhteistyössä valaistuslaskentaa. Tunnin laskennan jälkeen kohinaa on vielä aika tavalla ::)
-
Tehty vähän eteisen puolta ja kylttejä. Bongaa aidossakin kyltissä oleva typo. 8)
-
Onko päätyovien vierelle tulossa avaamisnappeja?
-
Taas vähän pitemmän ajan tauon jälkeen tehty oviohjauspaneelin teksturointi. Fontti oli hyvin lähellä DIN 1451 Bahnschriftiä.
Kaalihäkki: Eteiseen tulee ajan mukainen uuden mallin mukainen painonappi ilman taustalevyä.
-
Nyt on mennyt valtavasti aikaa siirtymiseen Blenderin uusimpaan versioon 2.80. Lähes jokaikinen nappi ja toiminto on pitänyt jotenkin sotkea eri paikkaan ::)
Tässä keskeneräinen kattilan ohjaustaulu pannuhuoneen päädystä.
-
Vatkattu tekstuuria, tehty johdot ja rivikiinnikkeet sekä kolmioavaimen pesä.
-
On viimeisenpäälle tarkkaa mallinusta!
-
Taas on paljon kuvassa juuri näkymätöntä nysvätty edestakaisin oikeisiin mittoihin Hpk mittausreissun jälkeen. Näkyvänä lisäyksenä VR-jauhesammutin :P
-
Eteiseen tehty lisää kylttejä(muutama puuttuu vielä), yksityiskohtia ja siirrelty seinälokeroita. Konepajan kyltin fontti on Futura jota käytettiin myös Nasan kuulentojen plakaateissa samoihin aikoihin. ;D
-
Tehty väliseinässä sijaitsevaa pääkeskusta. Vielä puuttuu johdonsuojakatkaisimet ja valaistuskytkimen kiekko. Tarkoitus on, että oven voi avata ja nähdä koko pääkeskuksen. 8) Ei kenelläkään satu olemaan kuvaa mitä huomautuksia pääkeskuksen oven kääntöpuolella lukee
esim valaistukseen liittyen?
-
Joskus on tullut ainakin yksi tuollainen Einin kaappi ratsattua ja jotenkin taltioitua. Tuossa kaapissa ei ollut oikein muita lappusia, kuin nuo viimeisimmät siivoukset, imuroinnit yms. ja lämmitys- ja tuuletuslaitteiden käyttöohje.
Mahtaisiko näistä olla mitään apua?
-
Kuvat loistavia, kiitos :)
-
Jatkettu pääkeskuksen tekemistä. Vielä 80-luvun sinisissäkin luki valo-ohjauksessa Esslingeneistä periytynyt Stö = Störung = häiriö 8)
-
Hienon näköistä ja hyvä että joku jaksaa tehdä näin tarkkaa jälkeä kun otetaan huomioon että suurin osa sinisistä on jo paalattu, mikä aiheuttanee projektille omanlaisia haasteita. Tätä voikin sitten käyttää pohjana mahdollisia museovaunuja entisöidessä. ;D Tosin aika vähän uudemman sarjan sinisiä on tähän mennessä museoitu.
-
Kiitos 8) Onneksi tuli aikoinaan käytyä kuvailemassa ja onhan Suolahdella yksi säilynyt.
Laitoin Blenderin Eevee rendaajan Screen Space Reflectionsit päälle jolloin ohjelma rendaa alkeellisia heijastuksia reaaliajassa samalla tyylillä kuin moni pelimoottorikin jo viimeiset 10v. Jälki on jo varsin mukavaa vaikka lähes kaikki tekstuurit on tällä hetkellä yksivärisiä. Uutuutena lattiassa sininen väri ja bump map: Tässä oli vähän hankaluuksia löytää riittävän hyvää kuvaa lattiakuvioinnista, niinpä jos jollain löytyy pienemmästä kolikkomatto/heksatyylistä tarkka kuva voi taas laittaa tänne. :)
-
Paranneltu hätäriä ja tehty pääkeskuksen oveen teksturointia ja saranat.
-
En uskonut, että olisin hirveästi lattioita kuvaillu, mutta tämmöinen CEmt:n eteisestä löytyi.
Ei taida olla ehkä paras mahdollinen, mutta saisiko tuosta jotain osviittaa kuvioon?
-
Kiitokset kuvasta, haen kuitenkin pienempikuvioista kuusikulmaista pintakuviota. Kuvion kokoeron näkee esim: http://vaunut.org/kuva/130944
Vuoden lopuksi on tullut tehtyä lisää tekstuureita seinäpömpeleihin kuten Saloran äänenvoimakkuudensäätimeen, jolle ei ikinä juuri löytynyt virkaa yhdessäkään sinisessä. 8)
-
Tällainen kuva tuosta kuusikulmiomatosta löytyisi, vastaako tarpeita?
-
Kiitoksia, tuo uusittu vesivaneristakin tuttu heksakuvio lie tarpeeksi lähellä alkuperäistä kuviota.
Viime aikoina on tullut vähemmän mallinnettua, mutta kunnon koronasulun takia taas kerkiää 8)
Ohessa pääkeskuksen teksturoinnin etenemistä.
-
Laitetaanpa tänne vähän päivitystä. Olen tässä vähän tuskaillut ristiriitaisten piirustusten kanssa ja löytänyt hyvän kompromissin moneen mittaan. Jokainen sisäseinä on siirtynyt johonkin suuntaan ja ikkuna-aukkoja on tasattu sopimaan penkkijakoon. Koko vyyhti lähti liikenteelle siitä että vaatekoukkujen etäisyys ei sattunut piirustuksen mittaan lainkaan. Koska vaatekoukut ovat myös rungon keskipalkeissa kiinni tarkoitti se että ikkunat ovat väärässä kohdassa.
Näkyvimpänä muutoksena tästä veivaamisesta on seisontajarrun tarrat.
-
Nyt kun lähes joka museoyhdistyksellä löytyy kokoilmistaan Ein on ollut helppoa saada lisäreferenssiä eri kohtiin. Samaten Jpl:n rautatiearkistoon on ilmestynyt uusia piirustuksia. Blenderin kehitys on lähtenyt lukuisan rahoituksen myötä laukkaan ja lähes joka toinen viikko tulee uusi versio kyseistä ohjelmasta ladattavaksi.
- Korjattu matkustamojen lämpöpattereiden mittoja
- Korjattu ulko-oven mitat piirustusten mukaisiksi
- Korjattu hattuhylly piirustusten mukaiseksi
- Korjattu matkatavarahylly piirustusten mukaiseksi
-
Parasta tässä projektissa on uusien tekniikoiden kokeilu. Ohessa köyhän miehen laserskannausta eli photogrammetriaa hyödyksi käyttävä kokeilu, jossa otin Einin penkistä 20 valokuvaa eri kulmista samoilla kameran asetuksilla ja ajoin ne ilmaisen Meshroom-ohjelmiston läpi .obj muotoon. Tästä toin syntyneen mallin teksturoituna Blenderiin.
Pitää vielä näköjään vähän tuunata oman penkkimallin mittasuhteita 8)
-
Ihan pakko kysyy, tuleeko tuo vaunu johonkin peliin?
-
Ihan pakko kysyy, tuleeko tuo vaunu johonkin peliin?
Tietenkin pullahuru tietää tähän parhaiten oikean vastauksen, mutta oletukseni on, että kyseessä voisi olla TWS2. Siis sitten, kun siihen on mahdollista tehdä jotakin. Aikaisempien kokemusten pohjalta ei Trainziin ole odotettavissa tätä paitsi, jos pullahuru antaa luvan jollekulle portata Trainziin.
-
no se varsin siistiä olisi jos tulisi TSW 2 tai TSW!
-
Hei,
Tässä on nyt 3 vuotta odoteltu TSW1:n julkaisussa luvattuja editoreita. Jos editoreita ei ala näkymään DTG:n suunnalta, tulee tästä standalone .exe kävelyversio ainakin ihmeteltäväksi tänne. Trainzin suhteen voin antaa aikanaan valmiit tiedostot kääntämistä varten kun ainakin uusin Trainz versio tukee PBR tekstuureita(?).
-
okei, jos vaunut siis tulevat trainziin pystyykö niitä käyttää TS12:ssa sitten?
-
okei, jos vaunut siis tulevat trainziin pystyykö niitä käyttää TS12:ssa sitten?
TS12:ta varten on katsottava muita vaihtoehtoja eli ei voi käyttää.
-
okei.
-
Projekti jatkuu pienen tauon jälkeen oven viimeistelyllä. Tässä välissä tullut 6 uutta versiota Blenderistä ;D