Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Taurus1116:n Trainz-projektit  (Luettu 8635 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 52
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #45 : Syyskuu 23, 2024, 17:02:05 »

Tässä tämän päivän mallinnussession tulos.
Kirjattu

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 52
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #46 : Syyskuu 23, 2024, 17:03:38 »

Jos kuvittelen jarrusylinterimittarin toimivan näin, voin olla pahasti erehtynyt (viisari maksimissa jarrujen ollessa täysillä)...
Kirjattu

Rautatiejuntti

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 87
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #47 : Syyskuu 23, 2024, 21:01:25 »

Olen käynyt jarru ja paineilmatekniikkaa sen verran että sillä pärjää ratapihaolosuhteissa. Tietämys ei ole kuskitasoa, etenkään sr2:n osalta, mutta yritetään jeesata.
Jarrujen säätö trainziin on suhteellisen iso työmaa ja todellisuutta ja trainzin käytettävyyttä saa sovitella keskenään.

Elikkäs lähdetään vasemmalta jarrujohto/pääsäiliömittarista. Vaunuston jarrujen (itsetoimijarru, "junajarru") käyttöä seurataan jarrujohto neulan avulla.
Kun jarrut on täysin irti junassa, jarrujohdon paine on 5bar. Kun jarrutetaan, jarrujohdon paine alenee sitä mukaa, mitä kovempaa halutaan jarruttaa. Täysivoimainen käyttöjarrutus (trainzissa ful) vastaa 1.5-1.6 bar paineen alennusta, eli jarrujohdon paine on 3.4-3.5 bar. Hätäjarrutuksessa jarrujohto tyhjenee täysin eli nollaan baariin.

Trainzissa sr2 pääsäiliöpaine kannattaa laittaa liikkumaan mittarin vihreällä alueella, todellisuudessa painetta on enemmänkin, mutta menee pelin mittarit sekaisin. Muistaakseni "bplocomain" mittarilla saa pääsäiliöpaineen mittarin toimimaan trainzissa.

Jarrusylinterimittarissa olevat kaksi neulaa kuvaavat suoratoimijarrun tehoja eli "veturijarrua", toinen etuteliä ja toinen takateliä. Itsetoimijarru eli "junajarru" ei vaikuta mittarin arvoihin. (yks neula riittää trainzissa, koska molemmat telit jarruttaa pelissä yhtä tehokkaasti joka tapauksessa)
Suoratoimijarru on irti kun paine on nollassa ja maksimiarvo eli jarrut täysin kiinni on 4.8bar. Sr2:ssa nopeus vaikuttanee sylinterin maksimipaineisiin. Ei taida olla trainzissa teknisesti toteutettavissa eri paineita eri nopeuksissa, niin helpointa säätää ylärajaksi 4.5-4.8bar.

Edit: Noissa alkuperäisissä mittareissa näyttää olevan luvut päittäin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2024, 22:13:50 kirjoittanut Rautatiejuntti »
Kirjattu
Rautatiejuntti myös Youtubessa: http://www.youtube.com/user/Rautatiejuntti

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 52
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #48 : Syyskuu 24, 2024, 12:46:48 »

Vihreä alue aivan väärässä mittarissa. Pelissä siis.
Kirjattu

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 52
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #49 : Syyskuu 24, 2024, 13:04:22 »

Olen käynyt jarru ja paineilmatekniikkaa sen verran että sillä pärjää ratapihaolosuhteissa. Tietämys ei ole kuskitasoa, etenkään sr2:n osalta, mutta yritetään jeesata.
Jarrujen säätö trainziin on suhteellisen iso työmaa ja todellisuutta ja trainzin käytettävyyttä saa sovitella keskenään.

Elikkäs lähdetään vasemmalta jarrujohto/pääsäiliömittarista. Vaunuston jarrujen (itsetoimijarru, "junajarru") käyttöä seurataan jarrujohto neulan avulla.
Kun jarrut on täysin irti junassa, jarrujohdon paine on 5bar. Kun jarrutetaan, jarrujohdon paine alenee sitä mukaa, mitä kovempaa halutaan jarruttaa. Täysivoimainen käyttöjarrutus (trainzissa ful) vastaa 1.5-1.6 bar paineen alennusta, eli jarrujohdon paine on 3.4-3.5 bar. Hätäjarrutuksessa jarrujohto tyhjenee täysin eli nollaan baariin.

Trainzissa sr2 pääsäiliöpaine kannattaa laittaa liikkumaan mittarin vihreällä alueella, todellisuudessa painetta on enemmänkin, mutta menee pelin mittarit sekaisin. Muistaakseni "bplocomain" mittarilla saa pääsäiliöpaineen mittarin toimimaan trainzissa.

Jarrusylinterimittarissa olevat kaksi neulaa kuvaavat suoratoimijarrun tehoja eli "veturijarrua", toinen etuteliä ja toinen takateliä. Itsetoimijarru eli "junajarru" ei vaikuta mittarin arvoihin. (yks neula riittää trainzissa, koska molemmat telit jarruttaa pelissä yhtä tehokkaasti joka tapauksessa)
Suoratoimijarru on irti kun paine on nollassa ja maksimiarvo eli jarrut täysin kiinni on 4.8bar. Sr2:ssa nopeus vaikuttanee sylinterin maksimipaineisiin. Ei taida olla trainzissa teknisesti toteutettavissa eri paineita eri nopeuksissa, niin helpointa säätää ylärajaksi 4.5-4.8bar.

Edit: Noissa alkuperäisissä mittareissa näyttää olevan luvut päittäin.
Vasen iso viisari on siis pääsäiliö vai?
Kirjattu

Rautatiejuntti

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 87
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #50 : Syyskuu 24, 2024, 13:14:29 »

Juu alempi isompi pääsäiliö ja ylempi pienempi jarrujohto.
Kirjattu
Rautatiejuntti myös Youtubessa: http://www.youtube.com/user/Rautatiejuntti

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 52
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #51 : Syyskuu 25, 2024, 18:12:05 »

Tässä jälleen hieman edistystä. Kiitokset Rautatiejuntille tekstuurikuvista!
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Taurus1116:n Trainz-projektit
« Vastaus #52 : Lokakuu 02, 2024, 15:18:20 »

Näköjään myös Sr2:n ohjaamoissa on tapahtunut pienehköjä muutoksia vuosien varrella, ainakin oviohjausnappien osalta jotka on kuulemma "muutama vuosi sitten" (arviolta noin 2019-2020) vaihdettu. Vorgissa ei taidakaan olla yhtään selkeää kuvaa noista uusista VALO-napeista.

Taitaa olla myös niin, että veturien 3201-3220 painemittarien laput ovat taustaltaan mustia, ja vetureissa 3221-3246 harmaita :D
Kirjattu