Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lentosimulaattorit  (Luettu 28040 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #30 : Tammikuu 15, 2023, 02:29:50 »

Kiitti! Siinä yksi suosikki lisää! Mädäri! Muita suosikkeja DC-9, DC-10 ja MD-11 jonka kyydissä tuli käytyä Osakassa mennen tullen.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #31 : Tammikuu 26, 2023, 21:19:02 »

SAS:n lento 3677 Arlandasta Frankfurtiin ja alla Boeing 737-600. Aikataulu ja numerointi on nykyhetken mukainen, vaikka en tiedä operoitiinko kyseiset lennot eri numeroilla ja aikatauluilla silloin kun SAS:lla vielä oikeasti oli kyseisiä koneita. Nehän poistui käytöstä ja paalattiin joskus 2019. Nykyisin tuollakin reitillä on yleensä Airbus A320 kalustoa.

Onneksi MSFS:ssä tätä silti pystyy toistamaan. PMDG:n 737-600 kyseessä. Jostain syystä tuo 600-malli on erittäin järkihintainen opiskelutason ja etenkin PMDG:n koneeksi mutta 700- ja 800- mallit maksaa maltaita vaikka kyseessä on aika pitkälti sama kone, erona lähinnä rungon pituus ja siitä aiheutuvat pienet erot ohjattavuudessa. On muuten aivan kuin hävittäjästä tuo vihreä läpinäkyvä näyttöpaneeli, mikä nyt oikealta nimeltään onkaan. ;D
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #32 : Tammikuu 26, 2023, 21:46:48 »

HUD eli Heads-up display.  ;D Pitää kyllä vakavissaan harkita tuota PMDG:n tuotoksen hankkimista.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #33 : Tammikuu 27, 2023, 23:49:57 »

Olihan noissa 700 ja 800 paketeissa myös yksityis- sekä rahtiversio, mutta jos niitä ei kaipaa niin tuo 600 on hinta-laatusuhteeltaan erittäinkin hyvä hankinta. Pääsee lentelemään erittäin tarkasti tehtyä 737:aa järkihintaan. Rahtiliikenteen osalta minua kiinnostaa pari muuta järeämpää kampetta eikä niinkään nämä kapearunkoiset. Toinen niistä on mainittuna alempana, ja toinen on MD-11. Sekä myös DC-10/MD-10, mutta FedEx poisti viimeisetkin sellaiset käytöstä vuodenvaihteessa. Viimeisenä käytössä ollutta ja elämänsä aikana kovia kokenutta N306FE yksilöä yritetään tällä hetkellä saada museoitua, mutta vahvasti epäilen että kyseinenkin kone päätyy lopulta Victorvillen hautausmaalle muiden lajitoveriensa tavoin. https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Express_Flight_705

Palataan aiheeseen ja yksinpuhelu sekä kuvaspämmi tähän ketjuun siis jatkuu. ;D Nyt kun on puhuttu monen viestin verran maksullisita koneista niin palaillaan ilmaisversioihin. Ainakin itsellä tuossa pelin default 747:ssä tahtoo olla autopilotin kanssa kaikenlaista pientä ongelmaa, mutta kun latasin Salty Simulationsin 747:n niin kyseinen kone on jopa mukava lennellä https://github.com/saltysimulations/salty-747. Tuon lisäksi latasin vielä 747-8F rahtiversion https://fi.flightsim.to/file/32992/747-8f-house-livery. Muitakin eri yhtiöiden rahtivärityksiä löytyy tuolta kun etsii.

Mitään pidempää lentoa en vielä tällä jaksanut tehdä, mutta sellainen kyllä tehdään kun löytyy aikaa siihen. St Marteenilla ja läheisillä saarilla tuli lähinnä pyörittyä ja testailtua koneen ominaisuuksia. Joskus Ilmeran aikoina laniteltiin jokusen kerran tuolla alueella. Omasta mielestä tuo 747-8F on erittäin nätti kone, kun yläkerta on alkuperäisen 100/200 mallien mittainen eikä jatkettu (pilattu) kuten 300/400 ja 8i malleissa on, eikä rungossa ole ikkunoita rumentamassa. Joissain 200 malleissa se pidennetty yläkerta oli myös lisävarusteena ja joihinkin se ymmärtääkseni muutettiin jopa jälkikäteen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2023, 00:12:00 kirjoittanut ATSF »
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #34 : Helmikuu 03, 2023, 17:37:00 »

Sepä olikin sitten keskiviikkona siinä. Nimittäin viimeisen tuotantolinjalta valmistuneen 747:n luovutus asiakkaalle. Kone on mallia 747-8F ja rekisteritunnus N863GT. Koneen oikealla puolella keulassa on Joe Sutterin eli 747:n "isän" muistotarra. Atlas Air vastaanotti koneen Boeingin Everettin tehtaalla Paine Fieldin lentokentällä ja lähti sitä lentämään kohti Cincinnatia. Alkumatkasta lensivät koneella kuvion jossa on kruunu ja numerot 747. Kuva flightradarista liitteissä. Näin päättyi 55 vuotta kestänyt "Ilmojen Kuningattaren" valmistus. Kuuluisia sanoja lainatakseni: Will the last person leaving Seattle, please turn off the lights.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #35 : Helmikuu 04, 2023, 01:38:52 »

No nyt on! Sääli kyllä kuinka tämä "Queen of skies" kohtaa hitaan kuoleman. Korona-aikaan monia täysin käyttökelpoisia -400 malleja hylättiin ja lennettiin seisomaan, joilla ois ollut vielä käyttöikää jäljellä muutaman vuoden verran. Jotkut onnekkaat yksilöt muutettiin rahtikoneiksi mutta useimmat kohtaa silppurin kun kaikki käyttökelpoiset osat on kannibalisoitu.

Rahtikoneeksi tuo 747 kuitenkin alunperin suunniteltiin, kun uskottiin että yliäänikoneissa kuten Concordessa on tulevaisuus ja vanhat matkustajakoneet jää tarpeettomaksi joten 747 on helppo muuttaa rahtikoneeksi jälkeenpäin. Onneksi nämä uusimmatkin tuotokset pysyy taivaalla vielä jokusen kymmenen vuoden verran. Toki matkustajakäytössä alkaa olla jo harvinaisuus. Euroopassa kai ainoastaan Lufthansa enää käyttää matkustaja-747:aa. Oispa sitä ylimääräistä rahaa niin lähtisin heittämään kesälomareissun johonkin sellaiseen paikkaan johon 747:llä vielä pääsee.

Minä tässä lentelin Finnairin OH-LMZ:lla, tämäkin jo kauan sitten poistunutta kalustoa.
Kirjattu

Veturikuski95

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #36 : Helmikuu 04, 2023, 22:10:08 »

Kysyisin että tietääkö joku miksi mcdu lisää ylimääräisiä reittipisteitä ja ilmateitä lentosuunnitelmaan (lentosuunnitelma on tehty Simbriefillä) esim. reittini oli EFHK/33 TEVRU3P TEVRU Y75 NEPIX NEPIX2C EFRO/21 mutta tarkistuksessa löysin sieltä mm. reittipisteen DIPUM peli on MSFS 2020 ja en tiedä kuuluko näin tapahtua aina vai onko tämä epänormaalia?

Kiitos vastauksista etukäteen!
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #37 : Helmikuu 04, 2023, 22:17:51 »

Se kuuluu tuohon TEVRU:lta alkavaan Y75 lentokäytävään. Eli kaikki TEVRU:n ja NEPIX:n välillä olevat kyseisen lentokäytävän reittipisteet näkyvät MCDU:n lentosuunnitelmassa.
Kirjattu

Veturikuski95

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #38 : Helmikuu 04, 2023, 22:33:29 »

Selvä, kiitos paljon!
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #39 : Helmikuu 04, 2023, 23:24:21 »

Olkaatten hyvä.  ;)

Ihan näppäriä tuommoiset lentokäytävät. Ei tarvitse kaikkea näpytellä niin kuin ennen vanhaan.  :D

Tuossa koko Y75. Alkaa siis Helsinki-Vantaan pohjoispuoleta ja päättyy hieman Kittilän eteläpuolelle.

TEVRU,DIPUM,USUPO,ROMOP,OTLUD,OSKEK,ADEDO,MIMRU,ELPOP,SUVIB,RIBVU,ASLUP,NEPIX,APTEN,IBSAN,EVIMI,GITEV
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #40 : Helmikuu 17, 2023, 21:51:58 »

AY856 Hamburg - Helsinki-Vantaa heinäkuussa 1998 ja kalustona MD-82 OH-LMZ. Tässä kuluneen viikon aikana olen opetellut kyseisen koneen sielunelämää ja vähitellen alan sitä ymmärtää. Eniten sai taistella autopilotin kanssa kun se ei ole yhtään kuin Boeing/Airbus. Tänään meni kaikki muu putkeen mutta ILS ei ottanut toimiakseen -> laskeuduin manuaalisesti kun oli selkeää. Ymmärtääkseni ILS:ää ei yleensä muutenkaan käytetä selkeällä säällä, mutta nyt sen oli kokeilun vuoksi tarkoitus olla käytössä.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #41 : Maaliskuu 27, 2023, 07:20:05 »

Kyllä DC-3:lla onnistuu myös nykyaikainen reittiliikenne, tosin hitaammin. Tässä ollaan jossain 31000 jalassa lentelemässä Rovaniemeä kohti, ja edelleen korkeammalle noustaan. Normaalisti noissa korkeuksissa happi loppuisi lentäjiltä ja matkustajilta, mutta DC:n vanhat kääpät jaksaa. Paineistus ei ollut keksitty DC-3:n aikaan. Kyllähän ne jotkut ihmiset kiipeää Himalajallekin ilman mitään happilaitteita.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2023, 07:53:03 kirjoittanut ATSF »
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #42 : Maaliskuu 30, 2023, 23:20:32 »

Ai ettien että. Nyt voi sitten sillä iniBuildsin A310:llä lennellä Karairin ja Finskin lomalentoja Kanarialle. Tokihan siis OH-LAA ja OH-LAB olivat Airbus A300 mallia, mutta kun ei ilmaisena ole vielä parempaa niin näillä mennään. Onneksi tuon Finnairin maalannut henkilö otti vinkit vastaan. Oli vähän "tökerön" näköinen aluksi. Kyljen Finnair teksti oli uusimmalla fontilla ja ei tuo pyrstön lippukaan ihan oikeassa kulmassa ollut. Ehkä tuon KarAirin tekstikin voisi olla hieman pienempi, mutta kun ovat periaatteessa fiktiivisiä maalauksia niin ei jaksa kaikesta välittää.  :D Ja kaikki tämä siis MSFS2020. Niin ja nuo KarAir/Finnair A300 koneet olivat tarkasti tyypiltään A300B4-200FF jossa FF tarkoitti Forward Facing koska kyseinen konetyyppi oli ensimmäisiä laajarunkoisia lentokoneita jossa ei ollut lentoinsinöörin/mekaanikon paikka pilotin ja förstin takana sivulla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2023, 23:25:49 kirjoittanut juhani82 »
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #43 : Maaliskuu 31, 2023, 12:24:00 »

Nättiä on. Tarvinnee latailla nuo väritykset ja alkaa viimeinkin opiskella miten tuota A310:a lennetään oikeaoppisesti. ;D Ihan uskottavaltahan tuo näyttää, vaikka A300 oli tosiaan pidempi.

Jos täällä on muitakin MSFS:n pelaajia joita nämä kiinnostaa, niin löytyvät tosiaan täältä:
Finnair: https://flightsim.to/file/52492/inibuilds-a310-300-finnair-oh-laa
Karair: https://flightsim.to/file/52435/inibuilds-a310-300-karair-oh-lab


OH-LAA (nyk. EP-IBG) on alla olevan lähteen mukaan vielä nykyisinkin käytössä Iran Airilla. Ihan kunnioitettavassa iässä alkaa olemaan.
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a300b4-ep-ibg-iran-air/g3814r

Sen sijaan OH-LAB (nyk. EP-IBH) on seissyt vuodesta 2014.
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a300b4-ep-ibh-iran-air/keg4le
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 495
Vs: Lentosimulaattorit
« Vastaus #44 : Maaliskuu 31, 2023, 22:28:00 »

Noniin. Finnair 1027 LEPA - ESGG vuonna 1998, tosin pakko oli vetää keikka Karairin väreissä vaihtelun vuoksi. Virhe sallittakoon kun on osittain fiktiivisestä kalustosta kyse. Lähtiessä oli vähän vaikeuksia päästä kärryille A310:n sielunelämästä, mutta äkkiä sen opin. Tämä A310 on aivan kuin A320:n, 737:n ja MD80:n risteytys, löytyy tuttuja piirteitä kaikista noista. ;D
Kirjattu