Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: LH:n radat ja junat trainziin  (Luettu 11661 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #15 : Huhtikuu 12, 2023, 13:38:34 »

Hei! Ajattelin jakaa joku päivä tämän hetkisen radan. Alan tekemään uutta versiota Lahti-Loviisa radasta, radasta tulee Parempi, Paremmat mutkat.. Joten tarvitsisin jonkun, joka osaa tehdä basemappeja koko radalle (Varvet-Kujala), tuolloin radasta tulisi oikean mittainen ja parempi. Jos haluat tehdä nuo basemapit, niin laitathan yksityisviestiä.

 
(Tuo Varvet-Kujala johtuu siitä, että olen saanut jo Lahden ja Loviisan sataman (valk0n) basemapit.) Kiitän jo valmiiksi, jos joku tekee nuo.  :)
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2023, 08:15:58 »

Ja niitä basemappeja ei tarvitsekkaan laittaa, opin itse tekee baset.

Tällä hetkellä rata on tullut Mickelsitlom seisakkeelle asti ja vähän pidemmälle.
Tässä vielä kuva.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #17 : Toukokuu 31, 2023, 16:45:06 »

Päivää, tällä hetkellä rata on vähän yli Artjärven kohdalla. Rata etenee vauhdilla, ja joku päivä jopa täällä jaossa. En ole vielä arvionut, että milloin tulee jakoon. Varmaan ensin striimaan YouTubeen ja ajelen testiajot.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #18 : Kesäkuu 21, 2023, 12:44:58 »

Mun eka rakennus trainziin.. En itse saanut sitä exportattua, vaikka selkeät ohjeet löysin. Se oli vaan Faulty.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 540
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #19 : Kesäkuu 21, 2023, 13:38:37 »

Mun eka rakennus trainziin.. En itse saanut sitä exportattua, vaikka selkeät ohjeet löysin. Se oli vaan Faulty.

Näin äkkiseltään zip-tiedostossa oli toimiva kuva screenshot.jpg. Gimp2 ei avannut vihdinkatu.tga kuvaa, joten siitä ei voi päätellä mitään paitsi, että kuvan koko on yllättävän pieni ollakseen tga-kuva. Sitten on kysymys, että mikä on tämä vihdintie 3D Object. Config-tiedosto oli muotoa chump. Config.txt tiedoston voisi kopioida jostakin rakennuksen config.txt-tiedostosta ja muokata sitä omaa sisältöä vastaavaksi. Rakennus on hyvä valinta ensimmäiseksi mallinnustyöksi, jolloin esiintulevia ongelmia on helpompi ratkoa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2023, 17:47:22 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 125
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #20 : Kesäkuu 23, 2023, 16:48:32 »

Avasin tuon config.chump tiedoton notepadilla ja siellä oli tämmöinen "MFH_Ilenkruut.im" mallitiedosto. Eli config on kopioitu jostain toisesta rakennuksesta, niin minäkin teen mutta muutan sinne oman mallin im tiedoston nimen. Trainz19 ja 22 tukevat fbx päätteisiä malleja, mutta tällöin ne eivät enään ole yhteensopivia vanhempiin simuihin. Voisitko LH laittaa vaikka linkin ohjeisiin joita olet käyttänyt? Ja mitä Blender versiota olet käyttänyt, niin pääsisi selvittelemään ongelmaa pidemmälle.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #21 : Kesäkuu 24, 2023, 07:22:23 »

Avasin tuon config.chump tiedoton notepadilla ja siellä oli tämmöinen "MFH_Ilenkruut.im" mallitiedosto. Eli config on kopioitu jostain toisesta rakennuksesta, niin minäkin teen mutta muutan sinne oman mallin im tiedoston nimen. Trainz19 ja 22 tukevat fbx päätteisiä malleja, mutta tällöin ne eivät enään ole yhteensopivia vanhempiin simuihin. Voisitko LH laittaa vaikka linkin ohjeisiin joita olet käyttänyt? Ja mitä Blender versiota olet käyttänyt, niin pääsisi selvittelemään ongelmaa pidemmälle.
V2.83.20.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 540
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #22 : Kesäkuu 24, 2023, 09:35:28 »

Avasin tuon config.chump tiedoton notepadilla ja siellä oli tämmöinen "MFH_Ilenkruut.im" mallitiedosto. Eli config on kopioitu jostain toisesta rakennuksesta, niin minäkin teen mutta muutan sinne oman mallin im tiedoston nimen. Trainz19 ja 22 tukevat fbx päätteisiä malleja, mutta tällöin ne eivät enään ole yhteensopivia vanhempiin simuihin. Voisitko LH laittaa vaikka linkin ohjeisiin joita olet käyttänyt? Ja mitä Blender versiota olet käyttänyt, niin pääsisi selvittelemään ongelmaa pidemmälle.
V2.83.20.

Jotta elämä ei kävisi liian tylsäksi, niin voihan sitä näinkin menetellä. Tiedostot aukeavat esimerkiksi omalla Blender versiolla 2_93_4 Import fbx huolimatta blend-päätteestä! Rakennuksien mallinnukset ovat yleensä suhteellisen yksinkertaisia. Niissähän ei sinänsä ole kovin ihmeellistä. Asemarakennuksesta pitäisi poistaa alapohjat ja nostaa rakennusta lähelle origoa. Näin äkkiiseltään olettaisin. Kerrostalossa pitäisi poistaa päällekkäinen polygoni ja mahdollisesti leikata osittain talon sisällä olevaa kiekkoa. Ennenkaikkea tässä kiinnostaa teksturointi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2023, 10:39:25 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #23 : Heinäkuu 02, 2023, 17:31:08 »

Hei, minullahan on tuo Loviisan rata kohta melkein valmis, niin teen siitä myös 1951-1960 vuoden version, niin lahdessahan rata meni rata keskustan läpi. Niin kuinka korkea se vanha ratapenkka oli? Kyllähän mä oon kävelly ihan ratapenkkaa pitkin, mut se on varmaan paljon matalempi. Mutta jos joku sattui asua Lahdessa/muistaa sen, kun se rata meni keskustan läpi niemeen.

Laitan vielä kuvaa kartasta.


- - -  Lahden kartta (1951).jpg - - -

Kartassa näkyy valkoisella kaupunginosien nimet ja punaisella entinen wl-nmi rata, oranssilla näkyy nykyinen Lahti-Loviisan satama rataosuus.

- - - Lahden kartta (1951).jpg - - -


https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zoomLevel=1&coord=525406_7159061&mapLayers=801+100+default,3400+100+ortokuva:indeksi&timeseries=1950&noSavedState=true&showIntro=false&lang=fi - - - Sateliittikuva, Minä olen muokannut kuvaa vähän.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #24 : Heinäkuu 15, 2023, 21:25:51 »

Tässä ois Murtomäki-Talvivaara osuus. Tämä rata on jo useamman kuukauden vanha. Tämä on huono rata, jyrkät mutkat. Jos joku haluaa tehdä tästä paremman version, voi laittaa minulle yksityisviestiä. Talvivaaran ratapihalla saattaa olla kalustoa, voitte poistaa ne.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #25 : Syyskuu 12, 2023, 08:32:48 »

Tällä hetkellä rata on melkein valmis. Pientä maisemointia enää tarvii. Radalta puuttuu vielä joitain asemarakennuksia, jotka ovat vauhdilla tulossa. Laitan jossain kohti kuvat vielä.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #26 : Syyskuu 24, 2023, 12:02:39 »

Hei! Minulla olisi mallinnus, joka olisi kiva saada trainziin.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 540
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #27 : Syyskuu 26, 2023, 16:43:05 »

Hei! Minulla olisi mallinnus, joka olisi kiva saada trainziin.

Mikäpä idea tässä pystyssä olevassa kiskossa on tai mihin se liittyy? Onko se metallin värinen?
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #28 : Syyskuu 27, 2023, 21:32:01 »

Hei! Minulla olisi mallinnus, joka olisi kiva saada trainziin.

Mikäpä idea tässä pystyssä olevassa kiskossa on tai mihin se liittyy? Onko se metallin värinen?

Voit laittaa siihen minkä vaan texturen. Tarkoitus olisi uudelleenmaalata siitä erilaisia kiskon paloja. Onko se kuinka korkea, koska useissa vanhoissa tasoristeyksissä se merkki on ollut kiskojen päällä. Noin 6m korkea ois ihan hyvä.

Jos haluat, voit tehdä 2 objektia. Toinen on se pidempi ja toinen vähän lyhyempi.
10m ja 2m.

Laitan tähän vielä kuvan. Kuvat eivät ole itse otettuja, kun en löytänyt omista kuvista.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 108
  • Zoom Er
Vs: LH:n radat ja junat trainziin
« Vastaus #29 : Lokakuu 11, 2023, 22:19:49 »

Tässä olisi nyt uudelleenmaalatut kiskot jaossa.
Kiskona on penkaton sekä pölkytön ruosteinen raide.
Raidetta on käytössä Loviisan radalla, joten on hyvä olla jo valmiina se.
Ja tässä sitten se tärkein tiedote:


Nämä kiskot eivät ole minun. Ne ovat uudelleenmaalauksia. Asiasta on laitettu yli kuukausi sitten ilmoitusta config tekstistä näkyvään sähköpostiin, eikä ole tullut vastausta kuukauteen. Ilmoitin vielä:
- Jos ei tule vastausta 10.10 mennessä, laitan jakoon 11.10.
Ja todennäköisesti tekijää ei kiinnosta, onko missä kiskot jaossa miten. Jos tekijä haluaa pois jaosta, niin poistan tän jaosta. Mutta eikai tässä nyt muuta…



Mahdolliset kysymykset:

Raideleveys: 760mm (lähimpänä 750mm)
Radat joissa on jo käytössä: Lahti-Loviisa (LH-LVS)
Onko lupaa julkaista: Ei, mutta kysytty.



Laitan myöhemmin 760mm telit. Niitä voitte etsiä myös netistä ja vaihtaa telit config tekstistä.
Ja jos saan luvan laittaa jakoon ja saan valmiiksi FI 750mm kiskot, tulevat tänne.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2023, 22:21:57 kirjoittanut LH »
Kirjattu