Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Yhteisöprojekti: Päärata & Rantarata 2005 [TRS2009]  (Luettu 277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 308
Yhteisöprojekti: Päärata & Rantarata 2005 [TRS2009]
« : Maaliskuu 20, 2022, 23:06:23 »

ATSF kirjoitti tästä jo avauksen Facebookin junasimuryhmään, mutta jos nyt projektia lähdetään varsinaisesti edistämään niin tehdäänpä sille oma aihe tännekin :)

Kuten varmaan moni tietää jo, Mariko-chan julkaisi vuoden 2010 lopulla Helsingistä lähtevien ratojen projektinsa, joka seuraavan parin vuoden aikana laajeni Turkuun ja Tampereelle saakka. Kyseisen radan pohjalta Kristian (krikke1985) on työstänyt hienosti paranneltua ja jatkettua projektia, joka esiintyy säännöllisesti Youtuben striimeissä ja tulee kai joskus jakoonkin. Tässä on kuitenkin pyöritelty erikseen ajatusta TS2009:ssä tehtävästä saman radan parannustyöstä, kun sen edellisestä päivityksestä on kulunut kymmenisen vuotta ja ikä alkaa paikoin näkyä. Yhtenä ideana tähän parannustyöhön mietittiin yhteisöprojektia, jossa valtaa ja vastuuta projektin lopputulemasta saadaan kaikkien halukkaiden haltuun. Erityisesti rakennusten korvaamista paremmilla olisi tarkoitus tehdä, ja muutenkin yhtä sun toista pientä lisäystä ja päivitystä rata taitaa kaivata. Muutamia pätkiä uutta rataakin pitäisi ehkä vetää. Ajatuksena olisi myös, ettei rataa päivitetä aikakaudeltaan nykyaikaan, vaan Helsingin satamaradat saisivat edelleen olla paikoillaan ja vuosi olisi noin 2004-2007 tai niillä main. Työnimeen heitin tuon vuoden 2005, mutta ei se missään tapauksessa tarkka määre ole :D

Joitain alkuun heränneitä kysymyksiä:
- Onko ajatus yhteisöprojektista ylipäätään nykyään toimiva?
- Kritianin vastaava rata tullee jossain vaiheessa yleiseenkin jakoon. Se on tehty TRS19:lle eikä tule toimimaan sitä vanhemmissa ja sijoittuu nykyaikaan, mutta on silti hyvin samankaltainen kun aihiorata on täysin sama. Kiinnostaako tällainen erillinen TS2009:ssä tehtävä projekti siis yleisestikään?
- TS2009 SP4 on ilmaiseksi jaossa, ja siten yhteensopivuusongelmien pitäisi olla helposti ratkaistavissa. Samoin tällä tehty rata toimisi ilmeisesti kaikissa versioissa 2009:stä lähtien, ja varsinkin TS12:n käyttäjiä on yhä jonkin verran. Mutta onko TS2009 silti paras versio projektin toteutukseen, vai olisiko joku muu parempi?
- Alkuperäisen radan lisenssi ei kiellä muokkailua, muttei sitä myöskään erikseen sallita. Jos kuitenkin yhteisössä kovasti herää huoli tekijänoikeuksien rikkomisesta jos rataa lähtee näin avoimesti ja julkisesti muokkaamaan, voi senkin varmaankin tuoda esiin.


Projektiin liittyen on jo julkaistu aika hyvä määrä aikakauden ja alueen mukaisia busseja, vaikka (ja koska) ovat melko vähäinen osa kokonaisuutta. Enemmän ja vähemmän työn alla on mm. seuraavia:
- Sr2:n päivityspaketti, sisältäen myös vihreät versiot vaikka nämä eivät tarkalleen ottaen tähän ajanjaksoon kuulukaan.
- Tekstuureiltaan ja engineltään päivitetty Tka3 (näitä oli vielä tuon ajanjakson alkupuolella Hyvinkäällä useita, joskaan ei enää käytössä ;D )
- Sarja JPH:n teräsvaunuista maalattuja aiemmin puuttuneita vaunusarjoja. Jakolupa näille olisi tarkoitus hankkia osana projektia, toistaiseksi maalaaminen on sallittu vain omaan käyttöön.
- Joitain kymmeniä alueelle sijoittuvia rakennuksia, mm. yllä kuvissa näkyvinä valmis Eduskuntatalo sekä hieman keskeneräinen Helsingin asema.

Projektiin liittymättä mutta siihen silti sopien ovat tekijöillään työn alla myös mm. punaiset Sm3 ja Sm4, Ed- ja Ex-vaunut, Sr1 sekä Dv16, jotka kaikki ovat aika tyypillistä kalustoa näille rataosille näinä vuosina.

Oma kysymys olisi sitten vielä se, millaista porkkanaa projektiin osallistumisesta on tarjolla, vai onko ajatus että siihen osallistutaan vain rakkaudesta lajiin. Alustavasti on pohdittu kaiken siihen mennessä valmistuneen julkaisemista yleiseen jakoon Linjavaihde-foorumin kymmenvuotisjuhlapäivän tienoilla lokakuussa 2023, mutta sitä ennen siihen tehtyä sisältöä voisi mahdollisesti ajatella ns. communitywareksi projektin osallistujen kesken. Toisaalta mikäli sisällön "tarpeeton panttaaminen" herättää vastalauseita, voi muitakin vaihtoehtoja miettiä. Eikä mitään porkkanaa toki välttämättä ole oltavakaan, aiemminkin on tehty paljon ratoja juurikin ja vain rakkaudesta lajiin.



Kuvituskuvina uusilla rakennuksilla päivitettyä Helsingin asemaseutua, josta projektia on aloitettu. Muutamia muitakin uusia asemia ja muita rakennuksia on työn alla, ja lisää tulee kunhan lumien sulettua pääsee kunnolla ottamaan tekstuurikuvia. Ovat siis ATSF:n ottamia screenshotteja ja vielä lähinnä hahmottelua, varsinainen itse radan kunnolla työstäminen on vielä aloittamatta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2022, 22:24:58 kirjoittanut Dv16_2015 »
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 308
Vs: Yhteisöprojekti: Päärata & Rantarata 2005 [TRS2009]
« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2022, 22:22:35 »

Koska hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ( ;D ), on toistaiseksi objektien ja liikkuvan kaluston rakentelun lisäksi vain suunniteltu itse rataa. Yhtenä kysymyksenä radan jatkaminen: pitäisikö sitä ylipäätään jatkaa johonkin tai mihinkään suuntaan? Tekijöistä ja motivaatiostahan asia on ennen kaikkea kiinni, mutta olettaen että molempia löytyy, olisi lisättävissä ainakin seuraavat:

-Helsingin satamaradat (Länsisatama ja Merisatama)
-Turun satamaraiteet
-Pääradan varrelta erkanevat teollisuusraiteet mm. Saunakalliossa, Hyvinkäällä, Riihimäellä, Hämeenlinnassa, Parolassa ja Toijalassa.
-Tampere-Lielahti-Nokia ja Lielahti-Ylöjärvi, joissa Tampereelta on tyypillisesti käyty päivystämässä Dv16:lla ja sittemmin Dv12:lla radan aikakautena.

Osuudet Toijala-Turku, Hyvinkää-Karjaa(-Hanko), Kerava-Porvoo tai Turku-Naantali/Uusikaupunki ovat sen verran pidempiä ettei niitä ainakaan toistaiseksi liene odotettavissa, mutta jos joku niitä innostuu tekemään niin nekin sopisivat hyvin osaksi projektia. Hangon ja Porvoon radat on toki tehty jo TRS19:lle. Varsinkin kaupunkimaiseman teko on sen verran työlästä, että Helsingin satamaratojenkaan tuloa ei voi pitää minään selvyytenä. Tosin sitä voinee katsoa sitten kun Dv16 on valmiina ja jaossa, kuinka paljon yleistä kysyntää on tuolle pätkälle jolla Dv16 oli pitkään ylivoimaisesti yleisin veturityyppi :D Muut mainitut ovat pääasiassa melko lyhyitä ja yksinkertaisempia ratapätkiä, joiden rakentaminen ei ole loppuviimeksi kovin monen päivän työ.



Kirjattu