Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 12

Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä & vastauksia  (Luettu 96791 kertaa)

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Veturikuski95

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #105 : Joulukuu 13, 2022, 19:50:01 »

Tietääkö kukaan onko sm5  väritystä saatavlilla jostain? Facebookissa jaossa on flirt juna mutta ei sm5 väritystä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2022, 20:22:04 kirjoittanut Veturikuski95 »
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 105
  • Zoom Er
Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #106 : Joulukuu 14, 2022, 07:09:08 »

Tietääkö kukaan onko sm5  väritystä saatavlilla jostain? Facebookissa jaossa on flirt juna mutta ei sm5 väritystä.
Facebookissa on just se Hsl:n värityksellä oleva sm5
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 128
Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #107 : Joulukuu 14, 2022, 11:14:22 »

Flirtithän ovat olleet jo jokusen tovin kaikki teipattuna uuteen HSL:n "Liilaan" kaavioon, mutta Trainzin puolelle sitä ei ole vielä ilmestynyt. Facebookista tai ainakin oletetusta ryhmästä saatavilla oleva on vanhassa sini-vihreässä värityksessä. Vaikka ei kai sillä simuilussa niin väliksi.

Jos sitä joku lähtee itselleen tai luvan kanssa maalailemaan, niin ei kannata ihmetellä jos ei ohjausvaunun ja välivaunujen suorat viivat kohtaa. Tekstuureissa ja/tai niiden alkuperäisessä asettelussa on hieman eroa vaunujen välillä.
Kirjattu

Veturikuski95

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Ratojen yhdistäminen
« Vastaus #108 : Tammikuu 09, 2023, 16:40:25 »

Olisiko jollain linkata tähän alle joku hyvä tutoriaali ratojen
yhdistämiseen trs19 pelissä?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2023, 16:47:19 kirjoittanut Veturikuski95 »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 538
Vs: Ratojen yhdistäminen
« Vastaus #109 : Tammikuu 09, 2023, 17:12:09 »

Olisiko jollain linkata tähän alle joku hyvä tutoriaali ratojen
yhdistämiseen trs19 pelissä?

En nyt tiedä hyvää, mutta tässä on tekstimuotoinen tutoriaali.
https://online.ts2009.com/mediaWiki/index.php/How_to_Merge_Routes

Netistä voi löytyä mahdollisesti videoita, jos ne ovat enemmän mieleen.
Kirjattu

Veturikuski95

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #110 : Tammikuu 09, 2023, 17:16:46 »

Kiitos paljon!
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 105
  • Zoom Er
Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #111 : Tammikuu 09, 2023, 19:33:05 »

Pystyisikö joku kertoa, että miten saan Blenderistä Trainziin toimivia junia? + Miten saan uudelleenmaalattua junia?
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 538
Vs: Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #112 : Tammikuu 09, 2023, 22:44:40 »

Pystyisikö joku kertoa, että miten saan Blenderistä Trainziin toimivia junia? + Miten saan uudelleenmaalattua junia?

Täällä on kyllä päteviä Blender-mallintajia, mutta ohjeiden antaminen on sitten asia erikseen, koska siitä tulee pitkä tarina, jos sen haluaa ymmärrettäksi tehdä. Tuohon toiseen kysymykseen on helpompi vastata lyhyesti. Avataan haluttu kohde ja etsitään siitä muokattavaksi haluttavat kuvat. Tavallisimmen ne ovat tga-muodossa, jolloin käytettävän kuvankäsittelyohjelman pitää pystyä käsittelemään niitä. Yksi ilmainen kuvankäsittelyohjelma on Gimp. Muokataan kuva halutunlaiseksi ja korvataan se alkuperäisellä kuvalla tallentamalla pakkaamattomassa muodossa.

Tuohon ensimmäiseen kysymykseen viitaten onko joku blender-projekti tällä hetkellä menossa?
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 105
  • Zoom Er
Vs: Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #113 : Tammikuu 10, 2023, 08:06:33 »

Pystyisikö joku kertoa, että miten saan Blenderistä Trainziin toimivia junia? + Miten saan uudelleenmaalattua junia?

Täällä on kyllä päteviä Blender-mallintajia, mutta ohjeiden antaminen on sitten asia erikseen, koska siitä tulee pitkä tarina, jos sen haluaa ymmärrettäksi tehdä. Tuohon toiseen kysymykseen on helpompi vastata lyhyesti. Avataan haluttu kohde ja etsitään siitä muokattavaksi haluttavat kuvat. Tavallisimmen ne ovat tga-muodossa, jolloin käytettävän kuvankäsittelyohjelman pitää pystyä käsittelemään niitä. Yksi ilmainen kuvankäsittelyohjelma on Gimp. Muokataan kuva halutunlaiseksi ja korvataan se alkuperäisellä kuvalla tallentamalla pakkaamattomassa muodossa.

Tuohon ensimmäiseen kysymykseen viitaten onko joku blender-projekti tällä hetkellä menossa?

Mulla. On jo valmis, mutta en osaa sita laittaa trainziin ja junasta puhun. YouTubessa ei ollut ohjeita, miten saan toimivan junan Blenderistä Trainziin.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 538
Vs: Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #114 : Tammikuu 10, 2023, 09:05:02 »

Pystyisikö joku kertoa, että miten saan Blenderistä Trainziin toimivia junia? + Miten saan uudelleenmaalattua junia?

Täällä on kyllä päteviä Blender-mallintajia, mutta ohjeiden antaminen on sitten asia erikseen, koska siitä tulee pitkä tarina, jos sen haluaa ymmärrettäksi tehdä. Tuohon toiseen kysymykseen on helpompi vastata lyhyesti. Avataan haluttu kohde ja etsitään siitä muokattavaksi haluttavat kuvat. Tavallisimmen ne ovat tga-muodossa, jolloin käytettävän kuvankäsittelyohjelman pitää pystyä käsittelemään niitä. Yksi ilmainen kuvankäsittelyohjelma on Gimp. Muokataan kuva halutunlaiseksi ja korvataan se alkuperäisellä kuvalla tallentamalla pakkaamattomassa muodossa.

Tuohon ensimmäiseen kysymykseen viitaten onko joku blender-projekti tällä hetkellä menossa?

Mulla. On jo valmis, mutta en osaa sita laittaa trainziin ja junasta puhun. YouTubessa ei ollut ohjeita, miten saan toimivan junan Blenderistä Trainziin.

Tuntematta sen tarkemmin kohdetta voisin kertoa joitakin perusasioita. Jotta Trainz voisi hyväksyä blender-mallinnuksen, niin mallinnuksessa tulee käyttää yhtä tai useampaa tekstuurikuvaa, joiden muoto on tarkalleen määritelty. Lähtökohtana on neliönmuotoinen tga-kuva, jonka sivut ovat kakkosen potensseja esim. vaikka 512 x 512, 1024 x 1024 jne. Kuva voi olla suurempi tai pienmpi kunhan tuota kaavaa noudatetaan Kovin suurta kuvaa on mielestäni syytä välttää. Tekstuurikuvan tulee olla ehdottomasti pakkaamaton.

Mallinnuksessa tulee olla apupisteet (dummyt), joista Trainz päättelee esimerkiksi vaunun päädyt ja telin paikan tai paikat. Kaksiakselisessakin vempeleessä pitää Trainzissa olla teli. Lisäksi tulee olla kahdelle näkymättömälle telille apupisteet. Kaksitelisessä riittää telien apupisteet. Nämä jutut aluksi ja näitä voin tarkentaa. Blender-versiosta vielä puheen ollen omat kokemukseni rajoittuvat muistaakseni 2.79:ään. Uusimmat versiot ovat muuttuneet aika tavalla.

Täällä on kyllä kokeneita mallintajia, mutta kiireiden, sairauden, levon, tyttöystävän tai muun syyn takia eivät nyt ehdi, joten näillä mennään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2023, 11:08:48 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

juhani82

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 128
Vs: Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #115 : Tammikuu 10, 2023, 12:02:12 »

Mulla. On jo valmis, mutta en osaa sita laittaa trainziin ja junasta puhun. YouTubessa ei ollut ohjeita, miten saan toimivan junan Blenderistä Trainziin.

No tähän nyt valitettavasti tarvitaan enemmän tietoa kuin se että se on valmis. Millä Blender versiolla se on tehty ja mihinkä Trainziin sopivaksi asti se on tarkoitettu. Ei sinun tarvitse kertoa mikä juna on kyseessä mutta kaikki muu tieto on oleellista.

Mutta koska kyseessä on "juna" tai siis raidekalustoa, niin tarvitse vähintään neljä "kiinnityspistettä". a.limfront, a.limback, a.bog0 ja a.bog1. a.lim pisteet kertovat simulle mitkä ovat mallin äärirajat pituussuunnassa ja a.bog pisteet kertovat mihin kohtaan telit/akselit menevät. Ja nämä tarvitaan Trainz versiosta riippumatta ja ne on oltava oikein nimetty ja oikeassa järjestyksessä. Jos kiinnityspiste on numeroitavaa mallia, niin se alkaa aina nollasta, ei ykkösestä.

Niin kuin Dino sanoi niin tätä ei ole helppoa selittää. Ja tubesta kyllä varmasti löytyy tutoriaaleja, mutta ei suomeksi joten englantia on vähintään osattava ymmärtää ja tähänäkin tarvitaan tietoa, että millä blenderillä olet mallisi tehnyt. Tutoriaalitkin alkavat vaan olla jo tehty uudemmilla Blendereillä ja Trainz2019 varten.

Alla liitteenä kuva kuinka rajoitin ja teli pisteet asettuivat meikän Sr1:ssä. Mutta niin kuin alussa sanoin, jos haluat apua niin tarvitaan tosiaan enemmän tietoa. Olen Dinon tapaan jämähtänyt vanhaan Blender 2.79:n ja sen käyttöliittymä on tyystin erilainen kuin vaikkapa nyt uusimmassa Blender 3.jotain.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2023, 12:41:35 kirjoittanut juhani82 »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 538
Vs: Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #116 : Tammikuu 10, 2023, 14:14:11 »

Pystyisikö joku kertoa, että miten saan Blenderistä Trainziin toimivia junia? + Miten saan uudelleenmaalattua junia?

Yksi tapa lähestyä asiaa olisi, jos mallintaja aloittaisi uuden aiheen ja esittelisi sen, mitä on tekemässä. Ei se suurikaan häpeä olisi, sillä on täällä aloitettu lukemattomia aiheita ja jätetty kesken. En nyt tarkoita kesken jättämistä, vaan sitä, että täällä voitaisiin antaa täsmälääkkeitä paremmin, kun lähtökohdat tiedetään. Mallintaja tietenkin päättää sen, että mitä haluaa tehdä. Voisi kuitenkin innostaa muitakin mahdollisia mallinnuksesta kiinnostuneita.
Kirjattu

LH

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 105
  • Zoom Er
Vs: Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #117 : Tammikuu 10, 2023, 14:46:48 »

Mulla. On jo valmis, mutta en osaa sita laittaa trainziin ja junasta puhun. YouTubessa ei ollut ohjeita, miten saan toimivan junan Blenderistä Trainziin.

No tähän nyt valitettavasti tarvitaan enemmän tietoa kuin se että se on valmis. Millä Blender versiolla se on tehty ja mihinkä Trainziin sopivaksi asti se on tarkoitettu. Ei sinun tarvitse kertoa mikä juna on kyseessä mutta kaikki muu tieto on oleellista.

Mutta koska kyseessä on "juna" tai siis raidekalustoa, niin tarvitse vähintään neljä "kiinnityspistettä". a.limfront, a.limback, a.bog0 ja a.bog1. a.lim pisteet kertovat simulle mitkä ovat mallin äärirajat pituussuunnassa ja a.bog pisteet kertovat mihin kohtaan telit/akselit menevät. Ja nämä tarvitaan Trainz versiosta riippumatta ja ne on oltava oikein nimetty ja oikeassa järjestyksessä. Jos kiinnityspiste on numeroitavaa mallia, niin se alkaa aina nollasta, ei ykkösestä.

Niin kuin Dino sanoi niin tätä ei ole helppoa selittää. Ja tubesta kyllä varmasti löytyy tutoriaaleja, mutta ei suomeksi joten englantia on vähintään osattava ymmärtää ja tähänäkin tarvitaan tietoa, että millä blenderillä olet mallisi tehnyt. Tutoriaalitkin alkavat vaan olla jo tehty uudemmilla Blendereillä ja Trainz2019 varten.

Alla liitteenä kuva kuinka rajoitin ja teli pisteet asettuivat meikän Sr1:ssä. Mutta niin kuin alussa sanoin, jos haluat apua niin tarvitaan tosiaan enemmän tietoa. Olen Dinon tapaan jämähtänyt vanhaan Blender 2.79:n ja sen käyttöliittymä on tyystin erilainen kuin vaikkapa nyt uusimmassa Blender 3.jotain.

Mistä tunnistaa, että mikä versio on? Veikkasisin, että mulla olisi joku uusimmista.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 538
Vs: Kysymyksiä & vastauksia
« Vastaus #119 : Tammikuu 11, 2023, 14:09:05 »

Jos nyt tässä käydään vientiä Blenderistä Trainziin aivan yleisellä tasolla, niin on kaksi tapaa viedä. Ensimmäinen on viedä im.tiedostona, joka on yhteensopiva myös aikaisempien Trainz-versioiden kanssa. Vienti edellyttää käytössä olevan Blender-version kanssa yhteensopivaa Blender-Trainz-exportteria. Tällöin voi kokeilla, että mitä mahdollisia virheitä kertyy.
Toinen tapa on viedä Blenderistä FBX-muodossa, jolloin yhteensopivuus on TANE:sta uudempiin Trainz-versioihin. Tästä ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta netissä näyttää olevan ohjeita.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2023, 14:52:13 kirjoittanut Dino »
Kirjattu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 12