Simulaattorit > Sisällöntuotto

ATLS/Juhis tasoristeysten tekeminen Trainzissa TS12/TANE

(1/3) > >>

Dino:
Nyt kun on omakohtaisia kokemuksia ATLS valovaroituslaitoksen toimintakuntoon saattamisesta, niin voin sanoa, että ei se ole yhtään vaikeaa. Kun minä olen sen saanut toimimaan, niin kuka hyvänsä saa sen toimimaan ehkä kuitenkin hieman avustettuna. Ei tässä minulla mennyt vuottakaan opetellessa. Jos olet vielä sitä mieltä, että kanattaisi jatkaa ja et ole vielä oppinut, niin hyvä alku hommalle olisi valita tai tehdä rata, jossa on autoliikennettä. Germany regionin valinta tuo autoliikennettä. Ensimmäinen homma voisi olla ATLS Traffic Stopperin lisääminen aiottuun risteyskohtaan radan kiskojen väliin. Siihen sitten liitetään rataa risteävät tien osat. Tästä se jatkuu, mutta sinä päätät.

Netistä löytyy tarvittaessa aiheeseen liittyviä hyviä videoita ja ohjeita esimerkiksi haulla ATLS crossing. Tässä on aiheeseen liittyvä sivusto      http://www.boatztrainz.co.uk/atls.html

Dino:
Seuraavaksi voisimme sijoittaa risteykseen ATLS Slave (TF). Tämä Slave on väriltään sinivalkoinen ja muodoltaan kartio. Slaven alla on pätkä näkymätöntä rataa, joka on merkitty nuolilla. Sijoitetaan Slave yllä olevan kuvan mukaisesti hieman radan ja risteyksen ulkopuolelle siten, että Slaven kärki osoittaa risteyksen suuntaan. ATLS Slaven ja ATLS Traffic Stopperin yhdistämiseksi käytetään näkymätöntä raidetta AJS Track Eraser. Aloitetaan yhdistäminen Slavesta ja tehdään näkymättömään rataan muutama välipiste ja yhdistetään sitten ATLS Traffic Stopperin päähän radan kiskojen väliin. Tästä se homma sitten jatkuu.

Dino:
Lisätään tähän tasoristeysyhdyskuntaan ATLS Controller, joka ei ole fyysisessä kosketuksessa muihin tasoristeyskomponentteihin, mutta on kuitenkin lähellä risteystä. ATLS Controller on kuvassa näkyvä valkomusta risti.

Dino:
Seuraavaksi olisi tarkoitus laittaa radalle neljä ATLS Triggeriä. Näistä kaksi tulee lähelle risteystä molemmin puolin rataa. Etäisyys risteyksestä voisi olla muutama metri. Kaksi muuta triggeriä laitetaan myös molemmin puolin risteystä, mutta näiden etäisyydet risteyksestä olisivat 0,5 - 1 km riippuen siitä, että minkälaisen ennakon haluat varoituslaitteiden toiminnalle ennen junan tuloa. Nyt meillä alkaa olla koossa tarvittavat apukomponentit ilman äänilähdettä. Olen kuullut, että äänet eivät kuuluisi TANEssa, joten siihen ei kannata ääniä laittaa. TS12:en omistajat voivat laittaa radan toiselle puolelle ATLS Slaven ja äänimoduulin siis jonkun Juhiksen modaaman vävl-loppuisen tiedostonimisen objektin tien toiselle puolelle lähelle varoituslaitoksen pylvästä. Nämä yhdistetään toisiinsa AJS Eraserilla. Enää puuttuu varsinainen varoituslaitos, jos et ole jo sitä aikaisemmin laittanut paikoilleen, niin tee se nyt. Tallenna tuotoksesi ja anna sessiolle kuvaava nimi, jotta löydät sen seuraavalla kerrallla. Seuraavaksi olisi tarkoitus paneutua järjestelmän asetuksiin.

Dv16_2015:

--- Lainaus käyttäjältä: Dino - Elokuu 19, 2019, 08:57:17 ---Kaksi muuta triggeriä laitetaan myös molemmin puolin risteystä, mutta näiden etäisyydet risteyksestä olisivat 0,5 - 1 km riippuen siitä, että minkälaisen ennakon haluat varoituslaitteiden toiminnalle ennen junan tuloa.

--- Lainaus päättyy ---
Muistaakseni (ainakin puomillisissa tasoristeyksissä) melko esikuvanmukaiset hälytysajat saa, kun käyttää raiteen suurinta sallittua nopeutta (km/h) ja metreiksi muutettaessa lisää nollan perään. Siis esimerkiksi 80:tä ajettavalla radalla ulommat triggerit sijaitsivat 800 metrin päästä tasoristeyksestä. Muuttujiahan tässä on, joten aivan tarkkaa touhua tuo ei ole, mutta antaa oikean suunnan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta