Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sp Railworksiin  (Luettu 11562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Sp Railworksiin
« : Heinäkuu 07, 2022, 16:36:34 »

Tällainen aihe tällakertaa. Tarkoitus on siis viedä Sp-vaunu Railworksiin. Tosin vaunukaan ei ole valmis ja olen aloitellut mallinnusta Gmaxilla. Voi olla ikuisuusprojekti tai sitten ei. Joitakuita osia olen tehnyt aikaisemmin ja vähän päivittänyt, mutta alkuasteella ollaan.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 497
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2022, 18:00:08 »

Ocp/Ocpp:n osia kannattanee käyttää tässä hyödyksi. Alustoissa on aika paljon samaa. Toki jos haluaa mallintaa kaiken itse niin mikäpä siinä.

Myös Sp:n pankot löytyisi jos kiinnostaa. Joskus oli tarkoitus muokata Ocpp:stä uusi ja parempi Sp, mutta projekti on ollut jo viimeiset kahdeksan vuotta kesken.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2022, 19:55:31 »

Ocp/Ocpp:n osia kannattanee käyttää tässä hyödyksi. Alustoissa on aika paljon samaa. Toki jos haluaa mallintaa kaiken itse niin mikäpä siinä.

Myös Sp:n pankot löytyisi jos kiinnostaa. Joskus oli tarkoitus muokata Ocpp:stä uusi ja parempi Sp, mutta projekti on ollut jo viimeiset kahdeksan vuotta kesken.

Tarkoitus olisi käyttää tekemiesi vaunujen osia mahdollisimman paljon tässä projektissa.
Kirjattu

Kuskutin

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2022, 17:36:48 »

Mukava nähdä että railworksiin tulee vihdoin uutta suomalaista kalustoa!
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2022, 17:52:55 »

Ocp/Ocpp:n osia kannattanee käyttää tässä hyödyksi. Alustoissa on aika paljon samaa. Toki jos haluaa mallintaa kaiken itse niin mikäpä siinä.

Myös Sp:n pankot löytyisi jos kiinnostaa. Joskus oli tarkoitus muokata Ocpp:stä uusi ja parempi Sp, mutta projekti on ollut jo viimeiset kahdeksan vuotta kesken.

Täytyypä tosiaan tutkia noita Ocp ja Ocpp vaunuja, sillä yhtäläisyyksiä näyttää olevan. Eikä tässä ole tarkoitus vääntää muttereita ja niittejä. Ei ainakaan kovin tarkasti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2022, 11:12:13 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2022, 09:52:03 »

Olen etsiskellyt piirustuksia Sp-vaunusta ja Trainspointin kaaviokuvat taitavat olla ne saatavilla olevat. On minulla itse ottamiania valokuvia Sp-vaunusta ja vaunut.org on käytettävissä. Olen lähtenyt liikkeelle ATSF:n Ocpp-vaunusta, josta olen poistanut Trainzia varten olevat apupisteet a.limfront, a.limback, a.bog0, a.bog1, a.load0, a.load1 ja a.load2. Sitten olen aloittanut pankkojen poistamisen. Tämä kävisi kyllä nopeammin käyttäen B-näppäinta ja valitsemalla alue, mutta olen päätynyt poistamaan polgoneja yksittäin tai ryhmissä. Käytän edelleen Blender v2.76, koska se on minulle tutumpi. Purkaminen on helpompaa, mutta uuden tekeminen on sitten toinen juttu. Olen myös katsonut Mr-Henrin Trainziin tekemää Sp:tä MeshVieweristä. Alla on kuva osittain riisutusta Ocpp:stä.
Kirjattu

ello047

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #6 : Heinäkuu 26, 2022, 21:53:35 »

Moi voisinko saada pendon?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2022, 21:59:40 kirjoittanut ello047 »
Kirjattu

Oululainen

  • Myöhästyjä.
  • Jäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 271
  • Oululainen perus rautatiejuntti.
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2022, 09:31:07 »

Moi voisinko saada pendon?

Pendolino ei tietääkseni ole julkisessa jaossa.
Kirjattu
just näin.

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #8 : Heinäkuu 27, 2022, 09:59:06 »

Moi voisinko saada pendon?

Käänny Juhani82 puoleen, mutta muista! Kuukkeloi ensin vaikka aikuissivustoilla, sillä eiväthän nämä ole lasten juttuja ellei sitten ole kyse jpl:n tekemästä testipendosta.
Tai sitten etsi täältä sopiva aihio ja maalaa uudestaan:
https://mondosimulatoferrovie.jimdofree.com/

Huomioi lisenssi:
lisenssi "Tämän teoksen omistaa mondosimulatoferrovie, kaikista interventioista on ilmoitettava tekijälle etukäteen luvalla. Jakelu MSF-sivuston ulkopuolella ja myynti on kielletty.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2022, 11:28:07 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2022, 11:55:34 »

Jospa sitten palattaisiin aiheeseen. Olen nyt poistanut vaunun alustasta pankot ja levyt. Nyt pitäisi sitten selvittää rungon poikkitukien muodot. Päältäpäin ne näyttävät kaaviokuvan mukaan suorilta. Altapäin sitten - niin eipä tulut könyttyä vaunun alla kuvaamassa. Netissä oli kuva ylösalaisin kaatuneesta Sp-vaunusta jossain Huutokosken ja Savonlinnan välillä. Siitä voisi ehkä saada jonkinlaisen kuvan poikkituen alapuoleisesta muodosta. Poikkitukien teossa voi jatkaa näiden olemassa olevien muokkaamista tai tehdä uuden ja kopioida sitä. Poikkitukien määrä on sama kuin Ocpp:ssä. Olen nyt päättänyt jatkaa olemassa olevien poikkitukien muokkaamista, vaikka se onkin paljon hitaampaa. Alla kuva tämänhetkisestä tilanteenta eli alastomalta näyttää.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2022, 15:00:53 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #10 : Heinäkuu 29, 2022, 13:38:44 »

Nyt kun kuidien kysyjät on peloteltu maanrakoon ja maassa kaikki hyvin, niin jatkan tätä projektia. Pullahuru sanoi, että pitää mallintaa jatkuvasti, jotta pysyy iskussa. Ja tottahan se on, sillä on tässä päässyt unohtumaan aivan perusasioita. Olen kaventanut yhden poikkituen keskustanpuoleista päätä. Nyt on kuitenkin yhden polygonin reuna oikaissut kuten kuva alla esittää. Piäisi katkaista särmä ja siirtää näin syntynyt piste poikkituen pään ja keskusrungon liittymäkohtaan ja sitten hitsata piste pisterykelmään. Toisaalta voisi siirtää poikkituen kaksi pistettä keskusrunkoon. Mikähän se hitsauksen kirjain olikaan. Ehkä se on W eli weld.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 497
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #11 : Heinäkuu 29, 2022, 19:54:35 »

Joskus tuli konttailtua Sp:n alla alustarakenteita tutkimassa, pitää kaivella olisiko minulla siihen mitään sopivaa kuvamateriaalia olemassa. Tuohon ylimenevään polygoniin voisi toimia myös kolmiointi, eli näppäinyhdistelmä Ctrl + T.
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 497
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #12 : Heinäkuu 29, 2022, 22:43:56 »

Siinäpä pari kuvaa Sp:n alta, toivottavasti näistä on apua.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #13 : Heinäkuu 29, 2022, 23:07:55 »

Kyllähän nämä selventävät tilannetta.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 541
Vs: Sp Railworksiin
« Vastaus #14 : Heinäkuu 31, 2022, 11:21:32 »

Joskus tuli konttailtua Sp:n alla alustarakenteita tutkimassa, pitää kaivella olisiko minulla siihen mitään sopivaa kuvamateriaalia olemassa. Tuohon ylimenevään polygoniin voisi toimia myös kolmiointi, eli näppäinyhdistelmä Ctrl + T.

Tuo kolmiointi ei tehonnut tähän tapaukseen, kun tässä mallinnuksessa on jo kolmiot käytössä. Kokeilin särmään subdivide:a, joka katkaisee särmän keskeltä. Onkohan käytäntöä mielivaltaiseen kohtaan särmän katkaisussa?
Kirjattu