Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 3ds max  (Luettu 9802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
3ds max
« : Marraskuu 04, 2013, 18:32:30 »

Muistanko oikein että aikaisemmalla keskustelupalstalla (sr1.fi/forum?) oli eräältä käyttäjältä hemmetin hyvät ohjeet 3ds max:in käyttämisestä ja esineiden luomisesta trainziin...?

Onko mahdollista saada kyseiset ohjeet myös tälle keskustelupalstalle?  ???
Kirjattu

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Gmax
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2013, 15:51:12 »

Kas Gmaxille se olikin, täytyis joku päivä opetella käyttämään niin voisi itse tehdä mm. rakennuksia, teitä ym...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2013, 15:58:42 kirjoittanut Rsn »
Kirjattu

SaMa1

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: 3ds max
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2013, 21:20:54 »

Vanhat ja uudet ohjeet löytyvät pääosin Ismon foorumista: http://junasimu.foorumi.biz/
Kirjattu

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: 3ds max
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2016, 14:06:03 »

Tässä aiheessa voinee kysyä Trainz Asset Creation Studion (gmax) asioista. Olisi muutama mallinnusta hidastava ongelma.

1) Mistä saa muutettua Utilities-välilehden Resource Collectorin Output Pathin valmiiksi 'oikeaan osoitteeseen'? Senhän pitäisi olla automaattisesti jo oikea, mutta minulla ei jostain syystä enää ole. En tiedä kuinka suuri merkitys tällä on objektin toimivuuden kannalta, näyttäisi olevan ei-niin-välttämätön. Customize->Configure Paths -kohdasta näitä kai muutellaan, mutten ole aivan onnistunut. Mistä Open -lähdekansio määritetään? Kun muokkailin noita Patheja niin ohjelman ulkonäkö muuttui, kuinka saan sen ennalleen vai saanko?

2) Miksi objektia kääntäessä tai kiertäessä Pivot Pointit menevät sekaisin siten, että objekti tai osa siitä näkyy pelissä väärinpäin, 'inside out'? Mihin suuntaan Pivot Pointien kuuluisi osoittaa? Mikä logiikka Pivot Pointtien kanssa on, että ne saisi yhdellä kääntämisellä oikeinpäin, mihin suuntaan niitä käännetään; täytyykö ne kääntää samaan asentoon mitä ne oli ennen koko objektin kääntämistä; voiko Pivot Pointit lukita alkuperäisasentoon? Pitäisikö "Reset Pivot" auttaa tähän? Olen kokeillut kaikenlaista, mutten ole löytänyt homman ideaa vielä. Yleensä joutuu siirtää objektia peliin lukuisia kertoja Pivot Pointeja käännellen, kunnes objekti näkyy pelissä oikein. Voiko oikeaa tulosta katsoa jotenkin jo gmaxissa, jottei tarvitsisi tähän pelin käynnistystä?

3) Saako Perspective-ikkunan Texture Correction -toiminnon automaattisesti jostain päälle, ettei tekstuurit näkyisi aina vääristyneesti? Customize->Viewport configuration->ruksi Texture Correction? Entä mitkä ohjelman 'parhaat' asetukset olivatkaan? Niitä joskus jollain foorumilla käsiteltiin.

4) Onko joitain muita mallinnusta nopeuttavia oikoteitä tai helpottavia toimintoja, neuvoja? Pääsääntöisesti gmax vie hieman liikaa aikaa, vaikka onkin varsin kelpo työkalu mielestäni.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2016, 14:33:30 kirjoittanut hampuloinen »
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: 3ds max
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2016, 00:29:57 »

Kiitoksia. Kokeilen noita ohjeita pikkuhiljaa. Joitain huomioita tällä hetkellä noista:

Resource Collectorin Output Path muuttui nyt kokonaan oikeaksi Configure Path->Import -kohdasta. Customize -valikon kautta en osannut muuttaa Open File -lähdekansiota ainakaan vielä. Mutta tuo history -valikko helpottaa siinä onneksi. Polkujen asetukset -ikkuna ei tunnu osittain muistavan tai tottelevan muutoksia. Tallentaa vain osan polusta, jonka syöttää. Kokeillessa tosiaan ohjelman koko ulkoasu muuttui täysin, ja hävisi muun muassa ylhäältä tärkeä työkalupalkki. Mitenhän ulkoasun saisi takaisin? Minkähän polun muokkaamisesta muutos onnistui tapahtua vai oliko tuo sitä ollenkaan? Mistä kohdasta työkalupalkkien näkyvyyttä hallinnoitiin? Suosiolla ohjelman uudelleen asennus?

Pivot Pointteihin tuli tuossa varmaan vastaus, tai ainakin noinhan tuo pitäisi toimia. Testailenpa vielä uudelleen.

Texture Correctionille löytyy ruksimismahdollisuus Customize->Viewport Configuration->Viewport Rendering Options, mutta ruksi ei pysy siinä. Seuraavan kerran avatessa ko. ikkunan ruksi on hävinnyt. Bugi vai enkö hoksaa jotain?

Background Texture Size -kohtaa en nyt löytänyt, muut löysin.

Oliko vielä suomenkielisiä ohjeita (tai englanniksi) jossain luettavissa tästä ohjelmasta? Tuo ylempänä oleva foorumilinkki ei johda enää minnekään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2016, 00:34:50 kirjoittanut hampuloinen »
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: 3ds max
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2016, 23:41:03 »

En ole ehtinyt perehtyä syvemmin näihin, mutta sen huomion olen tehnyt, ettei enää pysykään nuo aiemmin kuvailemani hakemistopolut sellaisina miksikä ne määrittää, vaan muuttuvat itsekseen joksikin muuksi. Tuntuu ohjelma puuhailevan omia asioitaan. Yhä ollaan kysymysmerkkinä noiden polkujen osalta.
Kirjattu
nthngsfn

Oululainen

  • Myöhästyjä.
  • Jäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 271
  • Oululainen perus rautatiejuntti.
3ds max
« Vastaus #6 : Tammikuu 13, 2022, 15:28:48 »

Ajattelin aloittaa 3ds Maxilla trainz asioiden  mallintamisen, onko 3ds max ilmainen?
Kirjattu
just näin.

Dv12_2638

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vs: 3ds max
« Vastaus #7 : Tammikuu 13, 2022, 17:09:51 »

Hintaa ohjelmalla on 279€ kuukaudessa tai 2245€ vuodessa, eli ei ole mikään edullinen ohjelma harjoittelua varten.
Kirjattu

Oululainen

  • Myöhästyjä.
  • Jäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 271
  • Oululainen perus rautatiejuntti.
Vs: 3ds max
« Vastaus #8 : Tammikuu 13, 2022, 17:14:24 »

Hintaa ohjelmalla on 279€ kuukaudessa tai 2245€ vuodessa, eli ei ole mikään edullinen ohjelma harjoittelua varten.

Huh huhh... Blender on varmasti parempi.
Kirjattu
just näin.

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 540
Vs: 3ds max
« Vastaus #9 : Tammikuu 13, 2022, 17:46:29 »

Hintaa ohjelmalla on 279€ kuukaudessa tai 2245€ vuodessa, eli ei ole mikään edullinen ohjelma harjoittelua varten.

Huh huhh... Blender on varmasti parempi.

Onhan siinä 3ds maxissa kuukauden ilmainen koejakso, mutta eihän se paljon lohduta, jos alkaa jotain oppia ja homma on sitten ohi.

Gmax näyttää olevan vielä netissä jaossa, vaikka Autodesk ja Turbosquit näyttävät sen hylänneen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2022, 18:21:51 kirjoittanut Dino »
Kirjattu