Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Linjavaihde.net täyttää 10v vuonna 2023!

Kirjoittaja Aihe: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia  (Luettu 14425 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #30 : Huhtikuu 08, 2022, 15:20:06 »

Tein paketillisen suomalaistettuja asvalttiteitä. Näistä on toistaiseksi kymmenen ulkoisesti erilaista, kuvassa vasemmanpuoleisimpana Road FI 01 ja oikealla Road FI 10. Näiden lisäksi on vastaavat ilman liikennettä numeroituna välille 11-20.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #31 : Huhtikuu 09, 2022, 02:29:40 »

Nyt kun vauhtiin on päästy, niin laitetaan samoista teistä muutama versio erittäin yleismalliseen ruotsalaisperäiseen betonisiltaan yhdistettynä. Nämä ovat kaikki liikennöityjä.
Kirjattu

Lipokas

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #32 : Huhtikuu 09, 2022, 23:40:42 »

Tein paketillisen suomalaistettuja asvalttiteitä. Näistä on toistaiseksi kymmenen ulkoisesti erilaista, kuvassa vasemmanpuoleisimpana Road FI 01 ja oikealla Road FI 10. Näiden lisäksi on vastaavat ilman liikennettä numeroituna välille 11-20.
Nyt kun vauhtiin on päästy, niin laitetaan samoista teistä muutama versio erittäin yleismalliseen ruotsalaisperäiseen betonisiltaan yhdistettynä. Nämä ovat kaikki liikennöityjä.

Mahtavaa, tulevat todellakin tarpeeseen! :)
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #33 : Kesäkuu 12, 2022, 21:06:51 »

Joitain suomalaisia sotilasajoneuvoja on jo jaossa, joten laitetaan myös aiheeseen liittyviä ihmishahmoja. Nämä on maalattu Neoklain venäläisistä/ex-neuvostoliittolaisista sotilaista eivätkä täysin sataprosenttisesti vastaa suomalaisia, mutta lienevät kauempaa katsoen kohtalaisen päteviä. Yksi pönöttää paikallaan rynnäkkökivääri käsissään, kolme muuta seisoskelee mutta vähän liikkuu, ja kaksi kävelee ennalta määrättyä reittiä edestakaisin. Kävelevät tarvinnevat riippuvuutena alkuperäisten ukkojen mukana tulevat polut, jotka saa täältä: https://www.neoklai.org/load/8-1-0-42

Varsinkaan tuota päähinettä ei sitten tarvi ihmetellä, tuollainen hämärä taistelukurkkusalaattipiirakka oli uskottavinta mitä pelkällä tekstuurien muuttelulla sai aikaan :D
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #34 : Kesäkuu 22, 2022, 19:33:19 »

Pari vanhempaa VR:n Mersua. Nämä on tehty jo lähemmäs kymmenen vuotta sitten, mutteivät muistaakseni ole olleet jaossa.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #35 : Heinäkuu 17, 2022, 00:33:24 »

Suomalaisia nopeusmerkkejä vuosimallia 1988-2005. Kävin tuossa ihan rullamitan kanssa tarkistamassa ja kuvaamassa (lakia rikkomatta, paikassa jossa niin saattoi tehdä ;D ), ja nämä on nyt aika lailla sentilleen oikean kokoisia ja kuvien mukaan teksturoituja. Ovat siis scenery-objekteja, päämotiivina oli saada ajolankapylvääseen sopiva merkki, mutta näitä voi aika vapaasti sijoitella mihin vaan ja miten tykkää erilaisten irtonaisten tolppien kanssa. Paketissa on merkit nopeuksille 10-160 km/h, joista tosin en ole aivan varma onko missään ollut juuri 150 km/h:n rajoitusta. Myös paketin ulkopuolelta ainakin 200 km/h on joissain merkeissä esiintynyt, mutta yli 160:n rajoitusten merkitseminen muuten kuin JKV:n numeropaneelissa oli vain muutaman vuoden juttu vuosituhannen vaihteen molemmin puolin. Näillä siis pärjännee aika pitkälle.

Tärkeänä huomiona siis, että nämä eivät vaikuta itsessään mitenkään Trainzin omassa näytössään esittämään voimassa olevaan nopeusrajoitukseen, vaan siihen tarvitaan erillinen radan varteen trackside-objektina sijoitettu näkymätön nopeusmerkki. Näitä löytyy mm. DLS:ltä, ja mahdollisesti myöhemmin tästäkin.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #36 : Heinäkuu 17, 2022, 17:23:16 »

Edellisten jatkoksi vuoden 2005 jälkeisten mallien nopeusmerkkejä scenery-objekteina.

Nykyisin siis AINOASTAAN rajoitukset 10-70 km/h merkitään yleisesti maastoon nopeusmerkein, mutta tässä mukana on myös korkeampien nopeuksien merkkejä joita käytetään esim. ratatyöhön tai muuhun vastaavaan liittyvissä tilapäisissä rajoituksissa. Normaalisti siis jos nopeusrajoitus on 80 km/h tai suurempi, radan varteen laitetaan vain JKV-nopeusmerkki ja tarkka nopeusrajoitus näkyy JKV:n paneelista. Aiemmin vuoden 2005 jälkeen ja ainakin vielä 2010-luvun alussa tähän on myös käytetty Merkitty nopeus päättyy -merkkiä (siis tuo pysäköintikiellon näköinen), jonka käyttö on nykyisin ilmeisesti rajatumpaa. Tarkkoja ohjeita näiden uusien merkkien nykykäytöstä voi etsiä mm. Ratosta: https://julkaisut.vayla.fi/pdf11/vo_2020-13_rato17_web.pdf?fbclid=IwAR1jYXDNG-qqoqrecYs6-mChPoUqm0EwuET43ITlkLzbAUb43mZWENbQf1s
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #37 : Heinäkuu 17, 2022, 17:28:28 »

ATSF/Dv16-yhteistyön tuloksena syntyi noiden edellä olevien jatkoksi etumerkkejä nopeusrajoituksille. Näitä asetetaan siis tilanteesta vähän riippuen noin 1200 metriä ennen alenevan nopeuden merkkiä. Tässä on paketoituna vuosien 1988-2005 mallin merkkejä. ATSF hoiti mallinnukset ja itse hoitelin tekstuurit näihin. Nämä eivät tarvitse kaverikseen siis mitään näkymättömiä merkkejä raiteelle, koska ainoastaan varoittavat edessä olevasta nopeusrajoituksesta.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #38 : Elokuu 17, 2022, 00:25:21 »

ATSF/Dv16-yhteistyön tuloksena syntyi noiden edellä olevien jatkoksi etumerkkejä nopeusrajoituksille. Näitä asetetaan siis tilanteesta vähän riippuen noin 1200 metriä ennen alenevan nopeuden merkkiä. Tässä on paketoituna vuosien 1988-2005 mallin merkkejä. ATSF hoiti mallinnukset ja itse hoitelin tekstuurit näihin. Nämä eivät tarvitse kaverikseen siis mitään näkymättömiä merkkejä raiteelle, koska ainoastaan varoittavat edessä olevasta nopeusrajoituksesta.
Samat merkit, mutta vuosimallia 2005. Näistä siis vain numeroita 1-7 on ollut tapana käyttää kiinteissä asennuksissa, muut liittyvät yksinomaan työmaarajoituksiin ja muuhun väliaikaiseen merkintään. Numeron kokoa ja lihavuutta on tässä viimeisen 17 vuoden aikana ollut useampaa laatua ja niitä on käytetty vähän sekaisinkin, mutta tämä tässä esiintyvä lienee yleisin. 140:tä korkeampia väliaikaisia nopeusrajoituksia ei ole missään tullut vastaan, joten sellaisten merkit on jätetty pois.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #39 : Syyskuu 30, 2022, 23:24:43 »

Tärkeänä huomiona siis, että nämä eivät vaikuta itsessään mitenkään Trainzin omassa näytössään esittämään voimassa olevaan nopeusrajoitukseen, vaan siihen tarvitaan erillinen radan varteen trackside-objektina sijoitettu näkymätön nopeusmerkki. Näitä löytyy mm. DLS:ltä, ja mahdollisesti myöhemmin tästäkin.
Nyt löytyy tästäkin näkymätön nopeusmerkki. Kuva kertonee pitkälti mistä on kyse, eli näillä saa asetettua effektiivisen nopeusrajoituksen käytettäessä maastoon sijoitettuja irrallisia nopeusmerkkejä. Erottuakseen paremmin Driverissa näkyvistä merkeistä näissä on taustat ja varret väritetty keltaisiksi, ja muutettu sijaintia kutakuinkin kulkusuunnassa oikeanpuoleisen kiskon päälle.

Kirjattu

Lipokas

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #40 : Lokakuu 01, 2022, 18:58:00 »

Kun näiden merkkien kanssa olet paljon näperrellyt, niin haluaisin tiedustella, olisiko km tolpasta mahdollista tehdä sellaista kylttiä, jossa ei sitä itse tolppaosaa olisi. En ole varma oliko tällainen km kyltti jo aikanaan jaossakin. Sellainen olisi kiva, kun sen voisi sitten laittaa ajojohdin pylvääseen kiinni, noiden muiden merkkien tavoin. Kyseessä ei olisi siis trackside-objekti vaan ihan tavallinen objekti. :)
Kirjattu

miki97

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 178
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #41 : Lokakuu 01, 2022, 20:22:25 »

Kun näiden merkkien kanssa olet paljon näperrellyt, niin haluaisin tiedustella, olisiko km tolpasta mahdollista tehdä sellaista kylttiä, jossa ei sitä itse tolppaosaa olisi. En ole varma oliko tällainen km kyltti jo aikanaan jaossakin. Sellainen olisi kiva, kun sen voisi sitten laittaa ajojohdin pylvääseen kiinni, noiden muiden merkkien tavoin. Kyseessä ei olisi siis trackside-objekti vaan ihan tavallinen objekti. :)
Sellainen on tehty ja joskus ollut jaossa (kuid:500966:100098 ja kuid:500966:100100), mutta ei näköjään tällä foorumilla.

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 353
Vs: Dv16_2015:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #42 : Lokakuu 02, 2022, 00:11:03 »

Noita vielä jaossa olemattomia objekteja voisi varmaan tekijän salliessa paketoida isommiksikin paketeiksi ja palautella jakoon. Muistelin joskus joltain foorumilta tuon irtonaisen km-merkin ladanneenikin, mutta en nyt ainakaan äkkiseltään itse löydä sitä mistään Trainzeistani  :D
Kirjattu