Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Suomalaista sisällöntuottomateriaalia Railworksiin  (Luettu 60598 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 45
Vs: Suomalaista sisällöntuottomateriaalia Railworksiin
« Vastaus #30 : Heinäkuu 15, 2024, 16:33:08 »

Olen alkanut viime aikoina miettiä suomalaisen sisällön tuottamista Train Simulatoriin. Minulta löytyy pöytälaatikosta blenderillä tehtyjä keskeneräisiä malleja, kuten sr1, sr2, ed, sm2, sm4 ja tasoristeystarvikkeita. Olen pitänyt taukoa mallinnushommista jo yli 3 vuotta motivaation puutteen vuoksi. Osa malleista näyttää jo melko valmiilta. Yksi asia, mikä on saanut minut miettimään koko projektin realistisuutta, on skriptaus. En ole mikään koodari, ja keskittymiskykyni voi vaihdella merkittävästi.

Tämänhetkinen projekti-ideani olisi rakentaa Kouvola-Kuopio (+Iisalmi)- rata TS:ään. Rata sijoittuisi nykyaikaan, ja sopiva kalusto alkuun olisi sr2+IC-vaunut.

Jotta voisi rakentaa realistisen radan, tarvittaisiin suomalaiset ajolangat, opastimet, merkit ja tasoristeykset. Sattuuko joku tietämään, onko kenties joku jo yrittänyt aikaisemmin tehdä suomalaista ratainfraa TS:ään. Suomalaisten opastimien tekemisen TS:ään ei pitäisi kai olla niin vaikeaa, koska jo pelissä olevat saksalaiset ja itävaltalaiset opastimet tuntuvat toimivan samanlaisella perusperiaatteella kuin suomalaiset.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Suomalaista sisällöntuottomateriaalia Railworksiin
« Vastaus #31 : Heinäkuu 15, 2024, 19:22:57 »

Olen tehnyt Railworksiin 2- ja 3-valoisen tulo- ja lähtöopastimen, joissa skriptiosuus on saksalaisista opastimista. Näistä on aikaa jo neljä vuotta. Train Simulator harrastajaporukka on aika pieni ja satunnainen. Itselläni TSW:n käyttö on jäänyt vähäiseksi. Äsken Steamilta sain TS 2024:n, jota olen vain pikaisesti vilkaissut.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Suomalaista sisällöntuottomateriaalia Railworksiin
« Vastaus #32 : Heinäkuu 16, 2024, 20:20:12 »

Tulee tässä mieleen, että voihan sitä rataa tehdä Train Simulatoriin, vaikka oikeanlaista ratainfraa on vähän tarjolla. Harvemmin sitä radasta täydellistä tulee ensimmäisellä kerralla, joten myöhemmin voi muutella ja täydentää, jos tarjolle tulee enemmän alkuperäistä muistuttavaa materiaali tai siis joku tai jotkut tekevät.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Suomalaista sisällöntuottomateriaalia Railworksiin
« Vastaus #33 : Heinäkuu 17, 2024, 10:28:35 »

Radan teossa on kyllä kätevää, kun voi valita raiteen ja sen mukana ajojohdot. Jos myöhemmin joku tekee raiteeseen suomalaiset ajojohdot pylväineen, niin en ole perehtynyt TS:n ominaisuuksiin niin paljon, että voiko tässä ratasimulaattorissa vaihtaa objekteja samaan tapaan kuin Trainzissa vai pitääkö ensin poistaa aikaisemmin laittamansa raide?
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Suomalaista sisällöntuottomateriaalia Railworksiin
« Vastaus #34 : Heinäkuu 22, 2024, 11:50:09 »

Katselin Railsimulatorin developer osiota, jossa on raiteenteko-ohje ja pelkistetty mallinnus. Siinä oli myös catenary-mallinnus, mutta siitä ei juuri ollut apua, kun oli vain yksi nelikulmio. Alunperin nämä mallinnukset ovat .max loppuisia ja olen muuntanut ne 3ds-muotoon, mutta tiedoston koko on pienentynyt huomattavasti. Toki tekstuurien kartoitus putoaa tässä muunnoksessa pois. Kenties netin syövereistä löytyy ohjeet raiteen ja ajojohdon tekemiseen Train Simulatoriin.
Kirjattu