Linjavaihde.net forum

Simulaattorit => Sisällöntuotto => Aiheen aloitti: Dino - Helmikuu 07, 2020, 11:43:02

Otsikko: Dr 13 Train Simulatoriin
Kirjoitti: Dino - Helmikuu 07, 2020, 11:43:02
Tarkoitus olisi viedä tekemäni Dr 13 Train Simulatoriin. Tämä aihe ei varsinaisesti ole veturintekotutoriaali, vaan viennissä esiintyvien sattumusten kertomista. En ole edes varma, että onnistuuko vienti, mutta apuna on Rail Simulatorin ajoilta Kujun dieselveturin Sample Engine. Tämä malliveturi toimii vieläkin Train Simulatorissa.

Jos haluat tehdä itse dieselveturin Train Simulatoriin, niin tässä on tutoriaali tosin 3DCanvas/Crafter mallinnusohjelmalle, mutta periaatteet pätevät muillekin mallinnusohjelmille. Blenderille löytyy varmaan netistä mallinnusohjeita.
http://thegradecrossing.blogspot.com/2012/10/3dc-to-railworks-locomotives.html

Dr 13 veturin mallinnuksen olen tehnyt Gmaxilla. Tämä mallinnus täytyy kuitenkin viedä md3-tiedostoksi ja sitten tuoda Blenderiin. Siirto onnistuu kohtalaisesti, kun on kyseessä suorat pinnat tai loivasti kaareutuvat osat, mutta pyörän mallinnus ei siirry mallikkaasti, vaan tulee säröjä matkaan. Olisi helpompaa tehdä pyörä Blenderillä ja teksturoida se, mutta ähersin aikatovin pyörän korjaamisen kanssa Blenderissä. Pyörässä on multitekstuuri käytössä. joten pitää tutkailla, että miten se toimii Blenderissä. Aluksi vienti Blenderistä igs-tiedostoksi meni läpi, mutta virheitä oli. Kun virheitä korjaa, niin lisää ilmaantuu.

Kas kummaa, sillä muutaman virheenkorjauksen jälkeen blender-tiedosto muuntui igs-tiedostoksi ja edelleen bluerpintissä lopulliseen muotoon. Veturi ilmestyi radalle joskin aika rujona eikä myöskään toimintakelpoisena. Jos joku tarvitsee Kujun Sampleja, joita on diesel-, sähkö- ja höyryveturi sekä matkustaja- että tavaravaunu liikkuvasta kalustosta, niin voin sellaisia antaa. Alla olevassa kuvassa on dieselsample ja Dr13.

PS. Kuljettajan laittaminen veturiin sai aikaan veturiin liikettä!